THE PERCEPTION OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS OF MERDEKA BELAJAR (INDEPENDENT LEARNING) POLICIES IN THE FRAMEWORK OF INCREASING TEACHER CREATIVITY IN THE LEARNING PROCESS

Sholehuddin Sholehuddin, Nabilah Priyatna

Abstract


The purpose of this study is to analyze the perceptions of elementary school teachers towards the independent learning policy in order to increase teacher creativity in the learning process. This research uses a descriptive qualitative approach with a case study method. The subjects in this study were six elementary school teachers, three teachers in SD Islam Al Azhar 5 Kemandoran and three teachers in SDN Srengseng 06. The results of this study indicate that the four Merdeka Belajar policy programs are positive towards teachers’ perception. According to them, the policy can help improve teaching creativity. However, in terms of socialization and implementation guidance, support is still lacking. The supporting training programs for implementation also need to be further enhanced. Besides that, it is necessary to have a standard reference for teacher administration so that it can be understood and implemented properly and correctly by teachers in the learning process.


Full Text:

PDF

References


Ali, M., & Muhammad, A. (2006). Psikologi Remaja: Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara.

Alngulya, D.A. (2016). Pengaruh Persepsi Penerima Manfaat Tentang Pnpm-Mandiri Perkotaan Terhadap Keberhasilan Penanggulangan Kemiskinan di Kecamatan Klaten Tengah Kota Klaten.

Arwildayanto, Arifin, S., & Warni, T. S. (2018). Analisis Kebijakan Pendidikan Kajian Teoritik, Eksploratif, dan Aplikatif. Bandung: CV Cendekia Press.

Daga, A.T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1075-1090. https://doi.org/10.31949/education.v7i3.1279

Good, Carter V. (1975). Educational Dictionary, New York; Mc Graw Hill Book Comapany.

Hasbullah. (2016). Kebijakan Pendidikan dalam Perspektif Teori & Praktik. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hermanu, D. (2020). Pentingnya Penerapan Merdeka Belajar Sejak Dini Protret Pendidikan Usia Dini Kita (Perspektif Seni). Seminar Nasional Seni dan Desain 2020, 73-78.

Imron, Ali. (1996). Kebijaksanaan Pendidikan di Indonesia, Proses, Produk dan Masa Depannya, Jakarta: Bumi Aksara.

Nata, Abuddin. (2010). Manajemen Pendidikan Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Prenada Media.

Pagappong, Y. (2015). Peningkatan Disiplin Kerja Pegawai Pada Kantor Kelurahan Harapan Baru Kecamatan Loa Janan Ilir Samarinda Seberang. eJournal Ilmu Pemerintahan, h.3

Rakhmat, Jalaluddin. (2012). Psikologi Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sekretariat GTK. (2020). Merdeka Belajar. Diambil dari GTK Kemdikbud website: https://gtk.kemdikbud.go.id/read-news/merdeka-belajar

Shaleh, A. R. (2008). Psikologi: Suatu Pengantar dalam Perspektif Islam. Jakarta: Kencana.

Sholehuddin. (2010). Pendidikan Sebagai Basis Penguatan Kerukunan Masyarakat. Depok: CV Binamuda Ciptakreasi.

Slameto. (2015). Psikologi Umum dalam Lintasan Sejarah. Bandung: Pustaka Setia.

Sobur, Alex. (2013). Psikologi Umum dalam Lintasan Sejarah. Bandung: Pustaka Setia.

Sudrajat, A., Setiyaningsih, S., & Sarimanah, E. (2020). Peningkatan Kreativitas Guru Melalui Pengembangan Servant Leadership Dan Efikasi Diri Guru Tetap Yayasan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 8(2), 70–73. https://doi.org/10.33751/jmp.v8i2.2756

Supandi & Achmad Sanusi. (1988) Kebijaksanaan dan Keputusan Pendidikan Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi

Thoha, Miftah. (2005). Dimensi-dimensi Prima Ilmu Administrasi Negara, Jakarta: Raja Grafindo Persada

Uno, Hamzah. B. (2009). Mengelola Kecerdasan dalam Pembelajaran. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Uno, Hamzah. B., & Mohamad, N. (2011). Belajar dengan Pendekatan PAILKEM. Jakarta: Bumi Aksara

Wardani, K., & Hermuningsih, S. (2016). Persepsi Mahasiswa Terhadap Metode Simulasi Online Trading Di Bursa Efek Indonesia Di Fakultas Ekonomi. EKOBIS Yogyakarta, 17.2, 199–207. Diambil dari http://lppm-unissula.com/jurnal.unissula.ac.id/index.php/ekobis/article/viewFile/1332/1032

Yamin, M., & Syahrir. (2020). Pembangunan Pendidikan Merdeka Belajar (Telaah Metode Pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1), 126–136. https://doi.org/10.58258/jime.v6i1.1121

Yusuf, S., & Nurihsan, A. J. (2006). Landasan Bimbingan dan Konseling. Bandung: Remaja Rosdakarya.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


==============================================================================================================

 

Proceeding of International Seminar and Joint Research Universitas Muhammadiyah Jakarta

Universitas Muhammadiyah Jakarta
Jl. K.H. Ahmad Dahlan, Cireundeu, Kec. Ciputat Timur, Kota Tangerang Selatan, Banten 15419

Telepon. / fax.

 

ISSN : 2988-6945

 

==============================================================================================================

Powered by Puskom-UMJ