PENINGKATKAN KARAKTER MURID MELALUI VCT PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS IV SDN CENGKARENG TIMUR 21 JAKARTA BARAT

Laily Nurmalia, Dewi Setiyaningsih

Abstract


This study aims to improve character of the learner in class IV SDN East Cengkareng 21 West Jakarta, through VCT (value clarification technique). This research is an action. The research subjects are learners of Elementary School fourth grade. Character of the learner is observed trough a learning process and a test given at the end of each cycle. This is evidenced by percentage, the first cycle is completed, namely 24,11% increase in cycle II reached 93,23%. Activities educators and learners in accordance learning the syntax of this reached 100% in the second cycle. The results of this study indicate that the character of the learner in science education learners IV SDN East Cengkareng 21 West Jakarta increase with the application of VCT.

 


Full Text:

PDF

References


Budiningsih, C Asri. Karakteristik Siswa Sebagai Pijakan dalam Penelitian dan Metode Pembelajaran. Cakrawala Pendidikan, Februari 2011, Th XXX, No.1.

Desstya, Anatri. Peguatan Karakter Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran IPA. 2010. ISBN: 978-602-70471-1-2

Dianti, Puspa. Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan untuk Mengembangkan Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, Volume 23, No. 1, Edisi Juni 2014

Erlina. Pengaruh Metode Pembelajaran dan Kecerdasaan Sosial Terhadap Hasil Belajar PKn Siswa kelas V SDS Amaliah Ciawi Bogor. Jurnal Pendidikan Dasar. Volume 7 Edisi 1 Mei 2016.

Miarso, Yusufhadi. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan. Jakarta: Kencana, 2014.

Mustika, Indah Dwi, Hubungan Regulasi Diri dan Kecerdasaan Interpersonal dengan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Dasar. Volume 7 Edisi 1 Mei 2016

Rachmadtullah, Reza. Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 01 Mempawah Kabupaten Mempawah Provinsi Kalimantan Barat. Jurnal Pendidikan Dasar. Volume 6 Edisi 2 Desember 2015.

Rachmadtullah, Reza dan Prayuningtyas Angger Wardani. Peningkatan Hasil Belajar Pendiidkan Keewarganegaraan Melalui Metode Pembelajaran Contextual and Learning. Jurnal Pendidikan Dasar. Volume 7 Edisi 1 Mei 2016.

Sabri, Ahmad. Strategi Belajar Mengajar dan Micro Teaching . Ciputat: Quantum Teaching, 2010.

Sumantri, Mohamad Syarif. Asesmen dan Intervensi Pedagogik dalam Membangun Generasi Emas ditinjau dari Perspektif Pengembangan Kreativitas Siswa Kelas Awal Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar. Volume 7 Edisi 1 Mei 2016.

Suparno, dkk. Pengembangan Model Modifikasi Perilaku Sosial Melalui Media Belajar Berkonsep Konvergensi Bagi Anak Autis. Jurnal Kependidikan Vol 40. No.2, November 2010.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Redaksi Prosiding SEMNASFIP

Fakultas Ilmu Pendidikan
Universitas Muhammadiyah Jakarta
Jalan K.H. Ahmad Dahlan, Cirendeu, Ciputat, Tangerang Selatan, Provinsi Banten
Telepon: 021 7442028    Email: fip@umj.ac.id

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 

       

 

Powered by Puskom-UMJ