PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEMBENTUKAN AKHLAK MULIA DI SEKOLAH

Badawi Badawi

Abstract


Character education is an effort to form a noble character in order to protect students from the influence of information flow and globalization to create quality human resources, have superior competence and skills. Character education is carried out by integrating subjects with moral education. Implementation of learners' constructive learning is done with love, patience, wisdom and wise counsel without any distraction.

 

Character education is an effort to form a noble character in order to protect students from the influence of information flow and globalization to create quality human resources, have superior competence and skills. Character education is carried out by integrating subjects with moral education. Implementation of learners' constructive learning is done with love, patience, wisdom and wise counsel without any distraction.

Keywords: character education, noble character, exemplary

 


Full Text:

PDF

References


Afandi, Junanto, T., & Afriani, R. (2016). Implementasi Digital Age Literasycy Dalam Pendidikan Abad 21 Di Indonesia, Seminar Nasional Pendidikan Sains“”Surakarta, 113–120.

Al Rosid, M.H. (2014). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Pendidikan Agama Islam di SMA Darussalalm Blokagung Banyuwangi, Volume VI No. 1: 21-43, September 2014, ISSN: 1978-4767.

Bafadol, I. (2007) Pendidikan Akhlak Dalam Perpektif Islam STAI Al Hidayah Bogor, Jurnal Edukasi I sl ami Jurnal Pendi di kan I sl am Vol . 0 6 No. 1 2, Jul i 2017.

Bastomi, H. (2017) Pendidikan Karakter dalam Pembentukan Akhlak Anak Pra Sekolah, Elementary Vol. 5/No. 1/Januari-Juni 2017.

Budhiman, A. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Arahan Khusus Presiden Gerakan Nasional Revolusi Mental.

Budimansyah, D. (2010) Penguatan Pendidikan Kewarganegaraan Untuk Membangun Karakter Bangsa, Bandung: Widya Aksara Press. .

Dhiu, D., & Bate, N. (2017). Pentingnnya Pendidikan Karakter di Perguruan Tinggi : Kajian Teoretis dan Praktis, 2ndAnnual Proceeding, November 2017 (ISSN: 2355-5106) STKIP Citra Bakti, Bajawa, NTT (November), 172–176

Dianti, P. (2014). Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganega¬ra¬an Untuk Mengembangkan Karakter Siswa, Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, Volume 23, (1), 58–68.

Hendriana, E. C., & Jacobus, A. (2016). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Melalui Keteladanan dan Pembiasaan Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia Volum 1 Nomor 2 bulan September 2016. Page 25 – 29.

Komara, E. (2018). Penguatan Pendidikan Karakter dan Pembelajaran Abad 21, South-East Asian Journal for Youth, Sports & Health Education 4(April), 17–26.

Martini E. (2018). JI 3 (2) (2018) Membangun Karakter Generasi Muda Melalui Model Pembelajaran Berbasis Kecakapan Abad 21 Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan http://journal.umpo.ac.id/index.php/JPK/index, 3(2), 21–27.

Mukminan (2014). Strategi Menyiasati Pendidikan Abad 21, Seminar Nasional “Pendidikan Abad 21” Universitas Pendidikan Indonesia, 24 April 2014

Nashir, H. (2015). Understanding The Idioloogi Of Muhammadiyah, Surakarta: Muhammadiyah University Press.

Nurdin (2010). Pendidikan Karakter Stain, Sultan Qaimuddin, Kendari.

Pahrudin, A., Triyana, E., Oktarisa, Y., & Anwar, C. (2019). Jurnal Pendidikan IPA Indonesia The Analisys Of Pre-Service Physics Teachers In Scientific Literacy :, 8(1), 52–62. https://doi.org/10.15294/jpii.v8i1.15728.

Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 87 Tahun 2017 Tentang Penguatan Pendidikan Karakter.

Safri, A.N. (2012). Otensitas Risalah Kenabian (Pluralisme dan Kemanusiaan) ESENSIA Vol. XIII No. 1, 168-185

Safruroh. (n.d.). Membangun karakter mulia pada anak menurut qs. luqman Universitas Islam Negeri (UIN) Sunan Kalijaga Yogyakarta13-19.

Sahroni, D., & Malang, U. N. (2017). Pentingnya pendidikan karakter dalam pembelajaran, 1(1), 115–124.

Setiawan, E. (2017). Konsep Pendidikan Akhlak Anak Perspektif Imam Al Ghazali Jurnal kependidikan, 5(1), 43–54.

Sukrisman, A. (2014) Pembentukan Karakter Peserta Didik di Lembaga Pendidikan Islam El-Izzah Kota Sorong, Pascasarjana Universitas Islam Negeri (UIN) Alauddin Makassar.

Suyitno, I (2012). Pengembangan Pendidikan Karakter dan Budaya Bangsa Berwawasan Kearifan lokal, FBS Universitas Negeri Malang, Jurnal Pendidikan Karakter, Tahun II, Nomor 1, Februari 1–13

Surya, Y. F., Pahlawan, U., & Tambusai, T. (2017). Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Penggunaan Model Pembelajaran Pendidikan Karakter Abad 21 pada Anak Usia Dini, 1(1), 52–61. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.30.

Utomo, Tri, S. dan Sa’i A..(2017) Internaliisasi Nilai-nilai Akhlaqul Karimah Siswa Pada Pembelajaran Akidah Akhlaq di Madrasah Ibtidaiyah Kecamatan Windusari Kabupaten Magelang Jurnal Penelitian,Vol. 11, No. 1, Februari 2017, 55–68.

Wahyuni, D. E. (2016). “ Pengembangan Pendidikan Karakter Bangsa Berbasis Kearifan Lokal dalam Era MEA.

Wijaya, A (2015). Peran Cendekia dalam Pendidikan Karakter dan Pengembangan Kecakapan Abad 21, Seminar Nasional Himadika IKIP PGRI Madiun pada tanggal 26 April 2015.

Wijaya, E. Y., dkk (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika 2016 ~ Universitas Kanjuruhan Malang.

Wiyono, H. (2012). Pendidikan karakter dalam bingkai pembelajaran di sekolah, Jurnal Ilmiah CIVIS, Volume II, No 2, Juli 2012.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Redaksi Prosiding SEMNASFIP >Fakultas Ilmu Pendidikan
Universitas Muhammadiyah Jakarta
Jalan K.H. Ahmad Dahlan, Cirendeu, Ciputat, Tangerang Selatan, Provinsi Banten
Telepon: 021 7442028    Email: fip@umj.ac.id

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

 


 

Powered by Puskom-UMJ