PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN DENGAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS I DI SDN RAWA BADAK SELATAN 03 PAGI DIMASA PANDEMI
Abstract
ABSTRACT
The purpose of this study is to analyze the differences in learning outcomes between students who learn to use audio learning media and students who learn to use print media, to analyze the effect of interactions between the use of learning media and critical thinking skills on learning outcomes, to analyze the differences in groups of students who have high thinking skills. by using audio media and students who learn to use print media and analyze the differences in groups of students who have low thinking skills on the learning outcomes of students who use audio media and students who learn to use print media. This research was conducted at SDN Rawa Badak Selatan 03 Pagi. This study uses a 2x2 factorial quantitative method. The results of this study are in general that thematic learning outcomes taught using printed learning media are higher than thematic learning outcomes taught using audio learning media, Thematic learning outcomes in students who have low thinking who learn to use printed learning media are higher than learning outcomes students who have low critical thinking who learn to use audio learning media, thematic learning outcomes of students who have high critical thinking who learn to use audio learning media are lower than the learning outcomes of students who have high critical thinking who learn to use printed learning media. Based on the analysis of research that has been done, it can be concluded that there is an interaction effect between learning media and students' thinking styles on thematic learning outcomes
ABSTRAK
Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis perbedaan hasil belajar antara siswa yang belajar menggunakan media pembelajaran audio dan siswa yang belajar menggunakan media cetak, untuk menganalisis pengaruh interaksi antara penggunaan media pembelajaran dan keterampilan berpikir kritis terhadap hasil belajar. , untuk menganalisis perbedaan kelompok siswa yang memiliki kemampuan berpikir tinggi. dengan menggunakan media audio dan siswa yang belajar menggunakan media cetak serta menganalisis perbedaan kelompok siswa yang memiliki kemampuan berpikir rendah terhadap hasil belajar siswa yang menggunakan media audio dan siswa yang belajar menggunakan media cetak. Penelitian ini dilaksanakan di SDN Rawa Badak Selatan 03 Pagi. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif faktorial 2x2. Hasil penelitian ini secara umum hasil belajar tematik yang diajarkan menggunakan media pembelajaran cetak lebih tinggi daripada hasil belajar tematik yang diajarkan menggunakan media pembelajaran audio, hasil belajar tematik pada siswa berkemampuan berpikir rendah yang belajar menggunakan media pembelajaran cetak lebih tinggi daripada hasil belajar siswa yang berpikir kritisnya rendah yang belajar menggunakan media pembelajaran audio, hasil belajar tematik siswa yang berpikir kritisnya tinggi yang belajar menggunakan media pembelajaran audio lebih rendah daripada hasil belajar siswa yang berpikir kritisnya tinggi yang belajar menggunakan pembelajaran cetak. media. Berdasarkan analisis penelitian yang telah dilakukan, dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh interaksi antara media pembelajaran dan gaya berpikir siswa terhadap hasil belajar tematik.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adeyemi, S. B. (2012). Developing Critical Thinking Skills in Students: A Mandate for Higher Education in Nigeria. European Journal of Educational Research, 3(2), 155–161.
Ariani, M. A. S., Ristiati, N. P., & Setiawan, I. G. A. N. (2014). Implementasi Model Pembelajaran Kontekstual Terhadap Hasil Belajar IPA dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 4, 96–109.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Azizah, M., Sulianto, J., & Cintang, N. (2018). Analysis of Critical Thinking Skills of Elementary School Students in Learning Mathematics Curriculum 2013. Jurnal Penelitian Pendidikan, 35(1), 61–70.
Dale. (2012). Audio Visual Methods in teching. Holt Rinehart and Winston.
Djamarah. (2016). Strategi Belajar Mengajar. Rineka Cipta.
Fauzi, H. A. (2017). Utilization of Audio Visual Media to Improve Student Learning Result in IPS Learning. International Journal Pedagogy of Social Studies, 2(1), 88. https://doi.org/10.17509/ijposs.v2i1.8666
Febriani, N. (2015). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Ditinjau Dari Gaya Berpikir Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Kelas VIII SMPN 1 Ngunut Tulungagung Tahun Ajaran 2014/2015. Matematika IAIN Tulungagung.
Fuady, R., & Mutalib, A. A. (2018). Audio-Visual Media in Learning. Journal of K6, Education, and Management, 1(2), 1–6. https://doi.org/10.11594/jk6em.01.02.01
Jacob, S. M. (2012). Mathematical achievement and critical thinking skills in asynchronous discussion forums. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 31(2011), 800–804. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.12.144
Khotimah, K., Nyeneng, I. D. P., & Sesunan, F. (2021). PENGARUH KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN RESPON BAHAN AJAR MULTIREPRESENTASI TERHADAP HASIL BELAJAR. Jurnal Universitas Lampung, 3(1).
Lau. (2011). An Introduction to Critical Thinking and Creativity. John Wiley & Sons, Inc.
Lestari, N. W. R., Sadia, I. W., & Suma, K. (2014). Pengaruh Pendekatan Kontekstual Berbasis Asesmen Portofolio Terhadaphasil Belajar Ipa Ditinjau Dari Motivasi Berprestasi Siswa. e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 4(4), 1–10.
Lestari, S. Wiji. (2016). Analisis Proses Berpikir Kritis Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematika Pada Pokok Bahasan Himpunan Ditinjau dari Tipe Kepribadian Ekstrovert dan Introvert Siswa Kelas VII SMPN 2 Sumber Cirebon. Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang.
Majid, A., & Rochman, C. (2015). Pendekatan Ilmiah dalam Implementasi. Kurikulum 2013. PT Remaja Rosdakarya.
Marshall. (2013). Strategi Belajar Mengajar. JICA Fakultas Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia.
McKeown, S. B., & Ercikan, K. (2017). Student Perceptions About Their General Learning Outcomes. AERA Open, 3(2), 233285841770171. https://doi.org/10.1177/2332858417701712
Purwanto, N. (2014). Evaluasi Hasil belajar. Pustaka Pelajar.
Rahma, S. (2017). ANALISIS BERPIKIR KRITIS SISWA DENGAN PEMBELAJARAN SOCRATES KONTEKSTUAL DI SMP NEGERI 1 PADANGRATU LAMPUNG TENGAH. UIN Raden Intan Lampung.
Ratnaningtyas, Y., & Wijayanti, P. (2016). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Smp Kelas Viii Dalam Menyelesaikan Soal Higher Order Thinking Ditinjau Dari Kemampuan Matematika. MATHEdunesa Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(1), 86–94.
Rifqiyana, L., Masrukan, & Susilo, B. E. (2016). Analisis Kemampuan Berikir Kritis Siswa Kelas VIII Dengan Pembelajaran Model 4K Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa. Unnes Journal of Mathematics Education, 5(1), 40–46.
Sanjaya. (2011). Pengertian Prestasi Belajar. Kencana Prenada Media Group.
Sudjana, N. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT Remaja Rosdakarya.
Sulistyani, N. H. D., Jamzuri, & Rahardjo, D. T. (2013). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Antara Menggunakan Media Pocket Book Dan Tanpa Pocket Book Pada Materi Kinematika Gerak Melingkar Kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(1), 164–172.
Suradika, Agus. (2000). Metode Penelitian Sosial. Jakarta: UMJ Press
Susanti, I., Mardhatillah, & Zahri. (2022). The Effect of the Use of Audio Visual Media on Student Learning Outcomes in Class X Ipa Viruses in Senior High School. Sensei International Journal of Education and Linguistic, 1(1), 48–57. https://doi.org/10.53768/sijel.v1i1.2
Wulandari, I. A. P. F., Pujani, N. M., & Juniartina, P. P. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Information and Communication Technologies Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 2(2), 139. https://doi.org/10.23887/jppsi.v2i2.19383
DOI: https://doi.org/10.24853/instruksional.4.1.%25p
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.