PEMETAAN PREFERENSI MASYARAKAT PADA SEKOLAH MUHAMMADIYAH DENGAN METODE KANO
DOI:
https://doi.org/10.24853/jisi.5.1.1-10Keywords:
Model Kano, Muhammadiyah, pendidikan menengah, preferensi orang tua, sekolahAbstract
Pemerintah mempunyai rencana untuk melakukan perubahan pengelolaan sekolah menjadi full day school. Perubahan ini memberikan dampak yang cukup luas pada sistem pendidikan nasional. Di sisi lain, perubahan ini membuka peluang bagi pengelola sekolah untuk membangun sistem sekolah yang unggul dengan tetap memperhatikan tujuan pendidikan nasional. Peluang tersebut juga perlu mempertimbangkan pandangan dan preferensi masyarakat. Preferensi masyarakat mengenai sekolah Muhammadiyah memberikan pandangan dan rencana pengembangan sekolah ke depannya. Sekolah Muhammadiyah selama ini sudah berperan untuk meningkatkan daya saing bangsa pada aspek pendidikan. Penelitian ini fokus pada preferensi orang tua untuk menyekolahkan anaknya di sekolah menengah pertama Muhammadiyah. Metode yang digunakan untuk pemetaan preferensi adalah menggunakan model Kano yang memiliki atribut-atribut kebutuhan enam kategori yaitu: (1) attractive (excitement needs), (2) one-dimensional (performance needs), (3) must-be (basic needs), (4) indifferent, (5) reverse, dan (6) questionable. Hasil penelitian didapatkan bahwa terdapat tujuh atribut berkategori attractive dan 19 atribut berkategori one dimentional.References
Badan Akreditasi Nasional Sekolah/Madrasah. (2014). Perangkat Akreditasi SMP/MTs: Instrumen Akreditasi SMP/MTs. Kemdibud. Jakarta.
Basfirinci, C., & Mitra, A. (2015). A cross cultural investigation of airlines service quality through integration of Servqual and the Kano model. Journal of Air Transport Management, 42, 239–248.
Dominici, G., & Palumbo, F. (2013). How to build an e-learning product: Factors for student/customer satisfaction. Business Horizons, 56(1), 87–96.
Hasan, N. (2014). Education, Young Islamists and Integrated Islamic Schools in Indonesia. Studia Islamika, 19(1), 77–111.
Kano, N., Seraku, N., Takahashi, F. and Tsuji, S. (1984). Attractive quality and must be quality. Quality, 14(2), 39-48.
Republik Indonesia. (2005). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2005 Nomor 41. Sekretariat Negara. Jakarta.
Republik Indonesia. (2013). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 32 Tahun 2013 tentang Perubahan atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2013 Nomor 71. Kementerian Sekretariat Negara. Jakarta.
Republik Indonesia. (2015). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 13 Tahun 2015 tentang Perubahan Kedua atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2015 Nomor 45. Kementerian Sekretariat Negara. Jakarta.
Schwab, K. (2016). The Global Competitiveness Report 2016–2017. World Economic Forum Reports 2016. https://doi.org/92-95044-35-5
Sulisworo, D. (2016). The Contribution of the Education System Quality to Improve the Nation’s Competitiveness of Indonesia. Journal of Education and Learning, 10(2), 127–138.
Wang, T., & Ji, P. (2010). Understanding customer needs through quantitative analysis of Kano’s model. International Journal of Quality & Reliability Management, 27(2), 173–184.
Xu, Q., Jiao, R. J., Yang, X., Helander, M., Khalid, H. M., & Opperud, A. (2009). An analytical Kano model for customer need analysis. Design Studies, 30(1), 87–110.
Downloads
Published
Issue
Section
License
COPYRIGHT POLICY
The author(s) of an article published in the JISI UMJ retains ownership of the intellectual property rights in work (s).
PUBLISHING RIGHTS
The author(s) of an article published in the JISI UMJ have unrestricted publication rights. The authors give the JISI UMJ the right to publish the article and designate the Industrial of Engineering Universitas Muhammadiyah Jakarta Publishing as the original publisher of the article.
LICENSING POLICY
Journal of Industrial Engineering and Sciences is an open-access journal that follows the Creative Commons Non-Commercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which states that:
Under this license, the reusers must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. Users may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses users or their use.
Please take the time to read the whole license agreement (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). As long as reusers follow the license conditions, the owner cannot withdraw these freedoms. The following components are included under this license:
Attribution: Users must provide appropriate attribution, including a link to the license, and indicate whether or not they made any modifications. Users are free to do so reasonably, but not in a manner that indicates the licensee approves of their usage.
NonCommercial: Users may not use the material for commercial purposes.