KAJIAN KONSEP ARSITEKTUR KONTEMPORER PADA BANGUNAN PENDIDIKAN P.K. OJONG-JAKOB OETAMA TOWER
DOI:
https://doi.org/10.24853/purwarupa.8.1.27-32Abstract
ABSTRAK. Ilmu merupakan sebuah kunci akan segala kebaikan serta pengetahuan. Ilmu menjadi sebuah sarana untuk bisa menjalankan hidup ini dan apa yang menjadi perintah Allah SWT kepada kita. Dalam perkembangannya pembangunan bangunan pendidikan sangat penting untuk menciptakan suasana belajar yang nyaman dan bermanfaat bagi pengguna, sekaligus sebagai penanda bahwa pendidikan tidak hanya berkembang pada sistem saja akan tetatapi juga dengan pembangunan penunjang fasilitas yang berkualitas dan menjadi citra yang baik untuk pendidikan Indonesia. Kajian ini bertujuan lebih memehami konsep kontemporer terhadap prinsip dan penerapan pada bangunan pendidikan lebih tepatnya universitas dengan rumusan masalah Bagaimana bangunan pendidikan dalam studi kasus dikatakan menerapkan konsep arsitektur kontemporer?. Metode yang digunakan dalam kajian ini adalah kulaitatif dengan pendekatan deskriptif pada studi kasus bangunan kontemporer pada bangunan pendidikan lebih tepatnya universitas. Hasil dari kajian ini menunjukan bahwa konsep kontemporer memiliki prinsip tersendiri dari segi bentuk yang dinamis, kompleks, dan bentuk pengulangan dan simetri. Kajian ini diharapkan dapat digunakan sebagai awal pengembangan desain dalam rancangan arsitektur kontemporer. Kata Kunci: Konsep Kontemporer, Bangunan Pendidikan, Arsitektur ABSTRACT. Science is the key to all goodness and knowledge. Science becomes a means to be able to live this life and what Allah Almighty commands us. In its development, the construction of educational buildings is very important to create a comfortable and useful learning atmosphere for users, as well as a sign that education will not only develop in the system, but also with the construction of supporting quality facilities and become a good image for Indonesian education. This study aims to better understand the contemporary concept of principles and application to educational buildings, more precisely universities with the formulation of the problem How is educational building in case studies said to apply the concept of contemporary architecture?. The method used in this study is quantifiable with a descriptive approach to case studies of contemporary buildings in educational buildings, more precisely universities. The results of this study show that contemporary concepts have their own principles in terms of dynamic, complex shapes, and forms of repetition and symmetry. This study is expected to be used as a prelude to design development in contemporary architectural design. Keywords: Contemporary Concepts, Educational Buildings, ArchitectureReferences
umn.ac.id. (September 27, 2017). P.K. Ojong – Jakob Oetama Tower Diresmikan. Diakses pada 30 september 2022, Dari https://www.umn.ac.id/p-k-ojong-jakob-oetama-tower-diresmikan/.
Schirmbeck, E. (1988). Gagasan, Bentuk dan Arsitektur: Prinsip-Prinsi Perancangan dalam Arsitektur Kontemporer. Bandung: Intermatra
gramedia.com (febuari 21 2022). Arsitektur Kontemporer dan Contohnya Pada Bangunan Ternama di Dunia. Dari https://www.gramedia.com/
arsimedia.com (September 24, 2022). Memahami Konsep Desain Arsitektur Kontemporer. Diakses pada 10 November 2022, Dari https://www.arsimedia.com/.
Rustama Fasda Bimaktumaru (2021). KAJIAN KONSEP GENERATIF DALAM DUNIA KONSTRUKSI KONTEMPORER
Downloads
Published
Issue
Section
License
COPYRIGHT POLICY
The author(s) of an article published in the Jurnal Teknologi retains ownership of the intellectual property rights in work (s).
PUBLISHING RIGHTS
The author(s) of an article published in the Jurnal Teknologi have unrestricted publication rights. The authors give the Jurnal Teknologi the right to publish the article and designate the Faculty of Engineering Universitas Muhammadiyah Jakarta Publishing as the original publisher of the article.
LICENSING POLICY
Journal of Mechanical Engineering and Sciences is an open-access journal that follows the Creative Commons Non-Commercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which states that:
Under this license, the reusers must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. Users may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses users or their use.
Please take the time to read the whole license agreement (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). As long as reusers follow the license conditions, the owner cannot withdraw these freedoms. The following components are included under this license:
Attribution: Users must provide appropriate attribution, including a link to the license, and indicate whether or not they made any modifications. Users are free to do so reasonably, but not in a manner that indicates the licensee approves of their usage.
NonCommercial: Users may not use the material for commercial purposes.