DESIGNING MOODLE APPLICATIONS AS A DIGITAL SIMULATION LEARNING MEDIA AT SMK NUSANTARA 1 CIPUTAT

Yoli Prastika Koto, Mahbubul Wathoni, Yasin Efendi, Phaosan Jehwae

Abstract


Moodle is a web service that provides support for online learning activities. With Moodle, learning can be done anytime and anywhere as long as there is an internet connection. The model used in this research is the ADDIE model which includes analysis, design, development, implementation, and evaluation. And the application used is XAMPP. The validity and practicality tests involved 1 material expert, 1 media expert and X AKL class students totaling 5 students for small groups and 25 students for large groups. The instrument used is a questionnaire or questionnaire. The data collection time of students on July 06, 2022 at SMK Nusantara 1 Ciputat. The results of the material expert validation test research obtained an average score of 95%, the results of the media expert validation test research obtained an average score of 96%, and the results of the student practicality test research obtained an average score of 92.8%.


Full Text:

PDF

References


Aghni, R. I. (2018). “Fungsi Dan Jenis Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Akuntansi.” Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 98-107.

Agustina, M. (2013). “Pemanfaatan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran.” Seminar Nasional Aplikasi Teknologi Informasi, 8-12.

Bakhri, S. (2021). “Persepsi Mahasiswa Terhadap Kualitas Sistem, Kualitas Informasi, Dan Kualitas Layanan Elearning UIN Walisongo (Studi Kasus Mata Kuliah Manajemen Sistem Informasi).” Walisongo Journal Of Information Technology, 49-58.

Hanafy, M. S. (2014). “Konsep Belajar Dan Pembelajaran.” Lentera Pendidikan, 66-79.

Hanum, N. S. (2013). “Keefektifan E-Learning Sebagai Media Pembelajaran (Studi Evaluasi Model Pembelajaran E-Learning Smk Telkom Sandhy Putra Purwokerto).” Jurnal Pendidikan Vokasi, 90-102.

Harahap, S. H. (2015). “Pemanfaatan E-Learning Berbasis Lcms Moodle Sebagai.” Jurnal Riset Akuntansi Dan Bisnis, 86-99.

Hidayanto, D. R., Rahman, E. F., & Kusnendar, J. (2017). “The Application Of ADDIE Model In Developing Adventure Game-Based Multimedia Learning To Improve Students' Understanding Of Basic Programming.” International Conference On Science In Information Technology (Icsitech), 307-312.

Irhamn, S. A. (2017). “Dampak Pengembangan Pariwisata Terhadap Perekonomian Masyarakat Sekitar Objek Wisata Di Dieng Kabupaten Wonosobo.” Economics Development Analysis Journal, 320-328.

Irianti, N. P., & Selvia Wijaya, M. E. (2017). “Pengembanganmediapembelajarane-learning.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika,, 122-130.

Khoir, H. M., Murtinugraha, R. E., & Musalamah, S. (2020). “Pengembangan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Moodle Pada Mata Kuliah Metodologi Penelitian.” Jurnal Pendidikan Teknik Sipil (Jpensil), 54-60.

Miftah, M. (2013). “Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa.” Jurnal Kwangsan, 95-105.

Natasia, C., & Puspasari, D. (2020). “Pemanfaatan Media E-Learning Moodle Untuk Menunjang Pembelajaran Mahasiswa Di Fakultas Manajemen Dan Bisnis Universitas Ciputra.” Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 169-179.

Rejeki, Adnan, M. F., & Siregar, P. S. (2020). “Pemanfaatan Media Pembelajaran Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu, 337-343.

Sajiatmojo, A. (2021). “Penggunaan E-Learning Pada Proses Pembelajaran Daring.” Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 229-235.

Septiani, E. (2018). “Pemanfaatan E-Learning Dalam Pembelajaran.” Prosiding Pekan Seminar Nasional (Pesona), 92-98.

Siswosuharjo, P., Khaerudin, M., & Efendi, Y. (2021). “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata.” Jurnal Paedagogie, 44-52.

Suryani, N. (2016). “Pengembangan Media Pembelajaran Sejarah Berbasis It.” Sejarah Dan Budaya, 186-196.

TJ Sitinjak,, D. D., Maman, & Suwita, J. (2020). “Analisa Dan Perancangan Sistem Informasi Administrasi Kursus Bahasa Inggris Pada.” Jurnal Ipsikom, 1-19.

Veri, J., Sefriani, R., & Aulia, L. (2019). “Pengembangan Mobile Learning Berbasis Client Server Pada Mata Pelajaran Simulasi Digital.” Jurnal Komtekinfo, 61-71.

Zaki, A., & Yusri, D. (2020). “Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Pada Pelajaran


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


==============================================================================================================

 

Proceeding of International Seminar and Joint Research Universitas Muhammadiyah Jakarta

Universitas Muhammadiyah Jakarta
Jl. K.H. Ahmad Dahlan, Cireundeu, Kec. Ciputat Timur, Kota Tangerang Selatan, Banten 15419

Telepon. / fax.

 

ISSN : 2988-6945

 

==============================================================================================================

Powered by Puskom-UMJ