THE USE OF AUGMENTED REALITY-BASED APPLICATIONS FOR LEARNING

Mia Hariyani, Mahbubul Wathoni, Yasin Efendi, Phaosan Jehwae

Abstract


Augmented reality is to create a new environment by combining the interactivity of real and virtual environments in real time so that users feel that the created environment is real. The model used in this study refers to the MDLC (Multimedia Development Life Cycle) type development model with 5 stages, namely Concept, Design, Material Collecting, Assembly, Testing and Distribution. The validity test and effectiveness test involved 1 material expert, 1 media expert and X TKJ class students who were divided into small groups of 6 people and large groups of 20 people. The instrument uses a questionnaire. Student response data was collected on July 06, 2022 at SMK Nusantara 1 Ciputat School. The average result of validity test on material experts is 92%, the average result of validity test on media experts is 92% and, the average result of effectiveness test on students is 94.88%.


Full Text:

PDF

References


Adami, F. Z., & Budihartanti, C. (2016). “Penerapan Teknologi Augmented Reality Pada Media Pembelajaran Sistem Percernaan Berbasis Android.” Jurnal Teknik Komputer Amik BSI, 2(1), 122-131.

Akhiruddin. (2018). ”Rancang Bangun Alat Pendeteksi Ketinggian Air Sungai Sebagai Peringatan Dini Banjir Berbasis Arduino Nano.” Journal of Electrical Technology, 3(3), 174-179.

Anwar, S. N., Nugroho, I., & Lestariningsih, E. (2015). “Perancangan Dan Implementasi Aplikasi Mobile Semarang Guidance Pada Android.” Jurnal Teknologi Informasi Dinamik, 20(1), 148-158.

Arasada, B., & Suprianto, B. (2017). “Aplikasi Sensor Ultrasonik Untuk Deteksi Posisi Jarak Pada Ruang Menggunakan Arduino Uno.” Jurnal Teknik Elektro, 06(02), 137-145.

Asmi, J., & Oriza, C. (2020). “Prototype Solar Tracker Dua Sumbu Berbasis Microcontroller Arduino Nano dengan Sensor LDR.” JTEV (Jurnal Teknik Elektro dan Vokasional), 6(2), 54-63.

Budi, K. S., & Pramudya, Y. (2017). “Pengembangan Sistem Akuisisi Data Kelembaban dan Suhu dengan Menggunakan Sensor DHT11 dan Arduino Berbasis IoT.” Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal), 6, 47-54.

Butar, C. M., & Samuel, Y. T. (2019). “Perancangan Sistem Kendali Kendaraan Bermotor Jarak Jauh Menggunakan NodeMCU ESP8266.” Jurnal TeIKa, 9(1), 87-97.

Devi, N. S., Erwanto, D., & Utomo, Y. B. (2018). “Perancangan Sistem Kontrol Suhu dan Kelembaban Ruangan pada Budidaya Jamur Tiram Berbasis Internet of Things.” Multitek Indonesia: Jurnal Ilmiah, 12(2), 104-113.

Diatagirma, H. N. (2019). “Rancang Bangun Miniatur Alat Pengendalian Peralatan Listrik Pada Rumah Tinggal Berbasis Internet of Things (IoT).” Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Teknik Elektro, 1(1), 1-13.

Hanafy, M. S. (2014). “Konsep Belajar dan Pembelajaran.” Jurnal Online Mahasiswa (JOM) Bidang Teknik Elektro, 66-79.

Harahap, A. S. (2020). “Pemanfaatan Augmented Reality (AR) Pada Media Pembelajaran Pengenalan Komponen Elektronika Berbasis Android.” Jurnal Ilmiah Infrastruktur Teknologi Informasi (JIITI), 1(1), 20-26.

Harsiwi, U. B. (2020). “Pengaruh Pembelajaran Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu, 4(4), 1104-1113.

Hasan, M. N. (2017). “Rancang Bangun Pemandu Tuna Netra Menggunakan Sensor Ultrasonik Berbasis Mikrokontroler.” Teknologi Elektro, 16(3), 27-32.

Henriques, P. P. (2018). “Rancang Bangun Sensor Jarak sebagai Alat Bantu Memarkir Mobil berbasis Mikrokontroler Arduino Uno.” Majalah Ilmiah Teknologi Elektro, 17(1), 72-29.

Huda, M., Sabanise, Y. F., Sulasmoro, A. H., & Bakhar, M. (2022). “Peningkatan Softskill Kompetensi IoT untuk Siswa – Siswi SMK Muhammadiyah 1 Kramat.” Jurnal Dharma Bakti-LPPM IST AKPRIND, 5(1), 84-90.

Irfan, M., & S, Lailis. (2019). “Internet of Things (IoT) Dalam Pengembangan Pembelajaran di Universitas Muhammadiyah Malang.” Seminar Nasional Teknologi dan Rekayasa (SENTRA), 44-51.

Kusuma, S. D. (2018). “Perancangan Aplikasi Augmented Reality Pembelajaran Tata Surya dengan Menggunakan Marker Based Tracking.” Jurnal Informatika Universitas Pamulang, 3(1), 33-38.

Mardwianta, B. (2017). ”Pembangkitan Energi Listrik Pada Baterai Udara Dengan Bahan Karbon Aktif dan Elektrolit Air Laut.” Seminar Nasional Teknologi Informasi dan Kedirgantaraan (SENATIK), III, 44-51.

Martias. (2017). “Penerapan dan Penggunaan Alat Ukur Multimeter Pada Pengukuran Komponen Elektronika.” Konferensi Nasional Ilmu Sosial & Teknologi (KNIST), 1(1), 222-226.

Muchtar, H., & Hidayat, A. (2017). “Implementasi Wavecom dalam Monitoring Beban Listrik Berbasis Mikrokontroler.” Jurnal Teknologi, 09(01), 1-5.

Muin, A. (2017). “Keterampilan Berbasis Multimedia Interaktif Pada Pembelajaran Seni Budaya di Sekolah Dasar.” Jurnal Penelitian Pendidikan INSANI, 20(2), 133-135.

Murtikah, D., & Djuniadi. (2016). “Pengembangan Aplikasi Percakapan Bahasa.” Jurnal Digit, 06(01), 1-10.

Mustaqim, I. (2016). “Pemanfaatan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran.” Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 13(2), 1-10.

Novita, L., Sukmanasa, E., Pratama, M.Y. (2019). “Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD.” Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 64-72.

Nugroho, A., & Pramono, B. A. (2017). “Aplikasi Mobile Augmented Reality


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


==============================================================================================================

 

Proceeding of International Seminar and Joint Research Universitas Muhammadiyah Jakarta

Universitas Muhammadiyah Jakarta
Jl. K.H. Ahmad Dahlan, Cireundeu, Kec. Ciputat Timur, Kota Tangerang Selatan, Banten 15419

Telepon. / fax.

 

ISSN : 2988-6945

 

==============================================================================================================

Powered by Puskom-UMJ