Determinan Profitabilitas Dengan Ukuran Perusahaan Sebagai Variabel Moderasi Pada Bank Umum Syariah

Aida Maudi, Amrizal Amrizal, Rizky Maulana Pribadi, Silvi Reni Cusyana

Abstract


This research is to empirically examine the effect of corporate social responsibility (CSR), good corporate governance (GCG), and zakat on profitability with company size being a moderating variable. The sample was selected utilizing a purposive sampling technique using 35 samples obtained from the Sharia Commercial Bank financial statements for the 2012-2018 periods. These results prove that CSR and zakat also have a significant effect on profitability, besides CSR cannot affect profitability. Company size can moderate the relationship between CSR and GCG with profitability, While the size of the company weakens the relationship of zakat with profitability.

Keywords


Corporate Social Responsibility, Good Corporate Governance, Zakat

Full Text:

PDF

References


Abdullah, Mal An. (2010). Corporate Governance Perbankan Syariah di Indonesia. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media.

Ardila, I., & Fadhila N. (2017). Pengaruh Corporate Social Responsibility terhadap Profitabilitas dengan Good Corporate Governance sebagai Variabel Moderating. Jurnal Akuntansi Bisnis, 3(2), 200-210.

Badan Amil Zakat 1/ON/01/2019, 20 Januari 2019, Berita Resmi BAZNAS Ketentuan zakat perusahaan diatur oleh Badan Amil Zakat Nasional.

Chandrarin, G. (2018). Metode Riset Akuntansi Pendekatan Kuantitatif. Jakarta: Salemba Empat.

Ferdyant, F., ZR, R. A., & Takidah, E. (2014). Pengaruh Kualitas Penerapan Good Corporate Governance dan Risiko Pembiayaan terhadap Profitabilitas Perbankan Syariah. Jurnal Dinamika Akuntansi Dan Bisnis, 1(2), 134–149.

Firmansyah, I., & Rusydiana, A. S. (2013). Pengaruh Profitabilitas terhadap Pengeluaran Zakat pada Bank Umum Syariah di Indonesia dengan Ukuran Perusahaan sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Likuidity. 2 (2), 110-116.

Fontaine, C., Antoine, H., & Stefan, M. S. (2006). The Stakeholder Theory. https://cse.google.com/cse?q=friedman+stakeholder+theory&sa=Search&ie=UTF-8&cx=partner-pub%2D3317167162609756%3A3134777453#%9C, diunduh 15 Juni 2020.

Ghozali,. C. (2007). Teori Akuntansi. Semarang: Badan Penerbit Undip.

Heri. (2015). Analisis Kinerja Manajemen Melalui Kinerja Manajemen Berdasarkan Rasio Keuangan. Jakarta: PT Grasindo.

Hamdani. (2016). Good Corporate Governance. Jakarta : Mitra Wacana Media.

Ikatan Bankir Indonesia. (2014). Manajemen Treasury Bank Syariah. Jakarta: PT Gramedia Pustaka.

Jekwan, J.J., & Hermuningsih, S. (2017). Memoderasi Corporate Social Responsibility dan Likuiditas terhadap Kinerja Keuangan pada Perusahaan Pertambangan yang Berada di BEI. Jurnal Ustjogja, 2(1), 76-85.

Jensen, M. C. (2000). Value Maximization, Stakeholder Theory, and the Corporate Objective Function, in M.Beer and N. Nohria (eds.), Breaking the Code of Change (Harvard Business School Press, Boston), pp. 37–58. Reprinted (2002) as Value Maximization, Stakeholder Theory, and the Corporate Objective Function, Business Ethics Quarterly, 12(2), 235–256.

Lembaga Pengembangan Perbangkan Indonesia (LPPI). (2018). Praktik Good Corporate Governance di Perbankan Semakin Menurun. Jakarta.

Desiana, L., Mawardi, M., & Gustiana, S. (2016). Pengaruh Good Corporate Governance terhadap Profitabilitas (ROE) pada Bank Umum Syariah di Indonesia Periode 2010-2015. I-Finance: A Research Journal on Islamic Finance, 2(2), 1-20.

Lestari,. W. (2018). Pengaruh Ukuran Perusahaan dan Pengungkapan CSR Terhadap Nilai Perusahaan dengan GCG Sebagai Variabel Pemoderasi.

Makrifat, J. (2019). Pengaruh Good Corporate Governance terhadap Profitabilitas (Studi pada Perusahaan yang Terdaftar di Jakarta Islamic Index tahun 2013-2017). Undergraduate thesis, UIN Raden Intan Lampung.

Othman, R., Thani, A. M., & Ghani, E. K. (2009). Determinants of Islamic Social Reporting Among Top Shariah -Approved Companies in Bursa Malaysia. Research Journal of International Studies, 12(12), 4–20.

Pratama, S. W., Tenny B., & Rita, R. (2018). Corporate Social Responsibility (CSR) Disclosures dan Kinerja Keuangan Perbankan Syariah di Indonesia. Journal of Islamic economics, Finance and Banking, 2(2), 56-72.

Rhamadhani, R. F. (2016). Pengaruh Zakat Terhadap Kinerja Perusahaan. Jurnal Studi Islamika. 13(2), 344-361.

Rudito, B., & Melia F. (2013). CSR (Corporate Sosial Responsibility). Bandung: Rekayasa Sains

Rosdwiyanti, M. K., AR, M. D., & Z.A, Z (2016). Pengaruh Corporate Social Responsibility (CSR) Terhadap Profitabilitas perusahaan Studi Pada Sektor Industri Barang Konsumsi yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Periode 2013-2014). Jurnal Administrasi Bisnis, 38(2), 16-22.

Rosiana, R., Arifin, B., & Hamdani, M. (2015). Pengaruh Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, laverage dan Islamic Governance Score terhadap Pengungkapan Islamic Social Reporting. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. 5(1), 87-104.

Susanti, Y., & Agustin, S. (2015). Faktor Faktor yang Mempengaruhi Struktur Modal Perusahaan Food and Beverages. Jurnal ilmu dan Reset Manajemen, 4(2).

Sutapa., & Hanafi, R. (2019). Dampak Islamic Corporate Governance, Islamic Social Reporting Pada Kinerja Keuangan Bank Syariah di Indonesia. Jurnal Akuntansi Indonesia, 8(2), 155-165.

Siswati, I. (2016). Implementasi Good Corporate Governance pada Kinerja Bank Syariah. Jurnal Akuntansi Multiparadigma, 7(2), 307-321.

Surat Keputusan Menteri BUMN No. 23/M PM/BUMN/2000 tentang Pengembangan Praktik Good Corporate Governance.

Surat Keputusan Menteri BUMN No. Kep-117/M-MBU/2002 tentang Penerapan Praktek Good Corporate Governance pada Badan Usaha Milik Negara.

Tjondro, D., & Walipo, R. (2011). Pengaruh Good Corporate Governance terhadap Profitabilitas dan Kinerja Saham Perusahaan Perbankan yang tercatat di Bursa Efek Indonesia. Jurnal of Business and Banking, 1(1), 1-14.

Umiyati., & Baiquni, M. D. (2018). Ukuran Perusahaan, Profitabilitas, dan Laverage Terhadap Isamic Social Reporting pada Bank Umum Syariah Di Indonesia. Jurnal Akuntansi dan Keuangan Islam, 6(1): 85-104.

Untung, H. B. (2008). Corporate Social Responsibility. Jakarta: Sinar Grafika.

Widiastuti, I. B. (2018). Pengaruh Profitabilitas Terhadap Pembayaran Zakat dengan Ukuran Perusahaan Sebagai Variabel Moderasi pada Bank Umum Syariah Periode tahun 2012-2016. Thesis. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim




DOI: https://doi.org/10.24853/jago.1.1.14-23

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Jurnal Akuntansi dan Governance Indexed by:

Google ScholarGarba Rujukan Digital(Garuda)CrossrefBielefeld Academic Search Engine (BASE)


Copyright of Jurnal Akuntansi dan Governance (e-ISSN:2745-4711).

Crossref logo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

Powered by Puskom-UMJ