PEMEROLEHAN BAHASA PADA TATARAN FONOLOGI DAN SEMANTIK (STUDI KASUS ADRIAN)

Marcelino Raharjo, Misbah Priagung Nursalim

Abstract


The study discusses language acquisition at the phonological level and the forms of behavior in language acquisition at the semantic level reviewed using the theory of behaviorism. The importance of this research is because the case that that happened to Adrian who had problems in language division due to the isolation carried out on Adrian. This research was conducted to find out: 1) acquisition of Adrian language at the phonological level; 2) The forms of Adrian’s behavior in the language acquisition at the semantic level is terms of the theory of behaviorism. The method used is descriptive qualitative. The approach used is behaviorism which is integrated using the technique of the listening and competent. This study uses the theory of behaviorism by B.F Skinner to review the form of Adrian’s behavior. The result was Adrian’s mastery of vowels, consonants and diphthongs at the phonological level. Stimulating stimulus for language acquisition at the semantic level changed Adrian’s acquisition of language

Keywords


acquisition of language, children, behaviorism

Full Text:

PDF

References


Chaer, A. 2006. Cetakan ke-2. Tata Bahasa Praktik Bahasa Indonesia (Edisi Revisi). Jakarta: Rineka Cipta.

_________. 2009. Fonologi Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

_________. 2009. Pengantar Semantik Bahasa Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.

_________. 2009. Psikolinguistik: Kajian Teoretik. Jakarta: Rineka Cipta.

_________. 2012. Edisi Revisi. Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.

Dardjowidjojo, S. 2012. Cetakan ke-5. Psikolinguistik: Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

_________. 2002. Echa: Kisah Pemerolehan Bahasa Anak Indonesia. Jakarta: Grasindo.

Dewi, W.W.R. 2018. Fonologi Bahasa Indonesia. Klaten: PT Intan Pariwara.

Hanafi, A.H. 2011. Metodologi Penulisan Bahasa untuk Penulisan, Tesis, dan Disertasi. Jakarta: Diadit Media Press.

Haryanti, Erna, Ari Dwi Lestari, and Teti Sobari. "PEMEROLEHAN BAHASA ANAK USIA 2–3 TAHUN DITINJAU DARI ASPEK FONOLOGI." Parole (Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia) 1.4 (2018): 591-602.

Mahsun. 2012. Metode Penulisan Bahasa: Tahapan Strategi, Metode, dan Tekniknya (Edisi Revisi). Jakarta: Rajawali Pers.

Nursalim, Misbah Priagung, and Zamzam Nurhuda. "PHONOLOGY FOR CHILDREN LANGUAGE UNTIL THE AGE OF 24 MONTHS."

Puspasari, Fitri. "Pemerolehan Kosakata Pada Anak Tunarungu Di Sekolah Skh Ykdw 02 Karawaci Tangerang." (2018).

Restoeningroem dan Zaenal Arifin. 2019. Teori dan Hakikat Psikolinguistik. Kota Tangerang: Pustaka Mandiri.

Sudarwati, E., dkk. 2017. Pengantar Psikolinguistik. Malang: Universitas Brawijaya Press.

Surastina. 2011. Pengantar Semantik dan Pragmatik. Yogyakarta: New Elmatera.

Syamsiyah, Nur. "PEMEROLEHAN BAHASA PADA ANAK USIA 2-3 TAHUN SEBAGAI ALTERNATIF UNTUK MENDONGKRAK KECERDASAN BAHASA MELALUI KEGIATAN MENDONGENG." Jurnal Harkat: Media Komunikasi Gender 13.1 (2017): 82-97.

Tarigan, H.G. 2011. Edisi Revisi. Pengajaran Pemerolehan Bahasa. Bandung: Angkasa Bandung.

_________. Psikolinguistik. Bandung: Angkasa Bandung.

Triadi, Rai Bagus. "Studi kasus akuisisi bahasa pada anak usia 4 tahun (Kajian Psikolinguistik)." Jurnal Sasindo UNPAM 4.1 (2018).

Winarni, E.W. 2018. Teori dan Praktik Penulisan Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R&D. Jakarta: Bumi Aksara.

Yendra. 2016. Mengenal Ilmu Bahasa (Linguistik). Yogyakarta: Deepublish.




DOI: https://doi.org/10.24853/pl.3.2.79-89

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License

View My Stats

Copyright © 2019, PENA LITERASI : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia,  e-ISSN: 2614-8226

 
Powered by Puskom-UMJ