KAJIAN PRINSIP ARSITEKTUR ERGONOMI PADA BANGUNAN PENDIDIKAN BERASRAMA (STUDI KASUS: SMKN 61 JAKARTA)
DOI:
https://doi.org/10.24853/purwarupa.6.1.33-40Abstract
Pendidikan merupakan salah satu peran penting dalam visi perkembangan teknologi di era digital, siswa tidak hanya perlu menguasai perangkat digital, tetapi juga menguasai soft skill yang mumpuni dalam kegiatan belajar di sekolah. Untuk mencapai hal tersebut, semua aspek kenyamanan pengguna, efisiensi dari segi waktu dan jarak, serta keamanan harus diperhatikan dalam kegiatan belajar mengajar. Dari semua standar tersebut, konsep yang paling mendekati adalah Arsitektur Ergonomi. Ergonomi adalah cabang ilmu yang secara sistematis memanfaatkan informasi tentang kenyamanan manusia di lingkungan, selanjutnya ergonomi bertujuan untuk mengurangi tingkat kecelakaan saat melakukan aktivitas di lingkungan, serta untuk meningkatkan produktivitas dan efisiensi. Oleh karena itu, konsep bangunan ergonomis diperlukan dan menjanjikan untuk meningkatkan dan menciptakan keseimbangan dalam berbagai aspek teknis, ekonomi dan budaya dari setiap sistem kegiatan yang dilakukan, sehingga menciptakan pembelajaran dan kualitas hidup yang tinggi bagi pengguna bangunan.Kata Kunci: Pendidikan, Arsitektur Ergonomi, Bangunan.Downloads
Published
Issue
Section
License
COPYRIGHT POLICY
The author(s) of an article published in the Jurnal Teknologi retains ownership of the intellectual property rights in work (s).
PUBLISHING RIGHTS
The author(s) of an article published in the Jurnal Teknologi have unrestricted publication rights. The authors give the Jurnal Teknologi the right to publish the article and designate the Faculty of Engineering Universitas Muhammadiyah Jakarta Publishing as the original publisher of the article.
LICENSING POLICY
Journal of Mechanical Engineering and Sciences is an open-access journal that follows the Creative Commons Non-Commercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which states that:
Under this license, the reusers must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. Users may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses users or their use.
Please take the time to read the whole license agreement (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). As long as reusers follow the license conditions, the owner cannot withdraw these freedoms. The following components are included under this license:
Attribution: Users must provide appropriate attribution, including a link to the license, and indicate whether or not they made any modifications. Users are free to do so reasonably, but not in a manner that indicates the licensee approves of their usage.
NonCommercial: Users may not use the material for commercial purposes.