Systematic Literature Review (SLR): Descriptive Analysis of Augmented Reality Learning Media on Mathematical Building Materials
Abstract
Learning media technology that is suitable for elementary school students is in the form of visualization objects called Augmented Reality (AR) technology. Augmented Reality learning media is a learning media that combines the real world and the visual world, in the form of audio, 3D, which can see everything as if in a real form. The research method used by the author is Systematic Literature Review (SLR) whose data sources can be taken through scientific publications starting from 2018-2022. The results of this study are the average score of six journals, which is 85.46%. The highest original percentage value is in research that has been conducted by Mamluatul Husnia in 2020, and Fajar Dwi Mukti in 2019. The average results of these six journals had good results. This means that the Augmented Reality application is very well implemented in elementary school students, especially the subject of mathematics.
References
MATEMATIKA BANGUN RUANG SEKOLAH DASAR BERBASIS AUGMENTED REALITY. Jurnal SIMETRIS, Vol. 11 No. 1. Diakses 19 Desember 2022.
Lestari, Indah Dwi. 2021. Pengenalan Bangun Ruang Menggunakan Augmented Reality. Universitas Palangkaraya.
Saputri, Sheila. 2020. Implementasi Augmented Reality Pada Pembelajaran Matematika Mengenal Bangun Ruang Dengan Metode Marked Based Tracking Berbasis Android. Komputika: Jurnal Sistem Komputer Volume 9, Nomor 1.
Supriyono. 2018. PENTINGNYA MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA SD. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar Volume II, Nomor 1.
Yuliasari, Hesti. 2020. SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW: KOMITMEN DAN
KEPUASAN KERJA TERHADAP KINERJA KADER PUSKESMAS. JURNAL
PSIKOLOGI JAMBI VOLUME 05, NO. 02.
Bagus, Khrisna Huda. 2018. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android
Menggunakan Augmented Reality Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Jurnal
Pendidikan Matematika dan Sains, VI (1).
Sari, Rodiana Wifia. 2019. PERKEMBANGAN AUGMENTED REALITY SEBAGAI
MEDIA PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. PROSIDING Seminar
Nasional Sains Lingkungan dan Pendidikan Ke-VI.
Mubarok, Zaki. 2019. PERANCANGAN DAN PEMBUATAN APLIKASI
PEMBELAJARAN BANGUN RUANG 3D BERBASIS ANDROID DENGAN
MEMANFAATKAN AUGMENTED REALITY. Ubiquitous: Computers and its
Applications Journal ISSN 2622-7983 online Volume 2, Nomor 1.
Larasati, Nur Indah. 2021. PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS
AUGMENTED REALITY TERHADAP PENINGKATAN PEMAHAMAN
MATEMATIS SISWA DITINJAU DARI GAYA BELAJAR. FIBONACCI :
Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika Volume 7 No. 1.
Rozi, Fahrur. 2021. PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN PENGENALAN
BANGUN RUANG BERBASIS AUGMENTED REALITY PADA MATA
PELAJARAN MATEMATIKA. JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran
Informatika) Volume 06, Nomor 02.
Rusnandi, Enang. 2022. Implementasi Augmented Reality (AR) pada Pengembangan
Media Pembelajaran Pemodelan Bangun Ruang 3D untuk Siswa Sekolah Dasar.
Infotech Journal.
Husna, Asmaul. 2020. RANCANG BANGUN APLIKASI PEMBELAJARAN
BANGUN RUANG BERBASIS AUGMENTED REALITY PADA UPT
SEKOLAH MENENGAH PERTAMA NEGERI 4 SABBANG. UNIVERSITAS
COKROAMINOTO PALOPO.
Husnia, Mamluatul. 2022. AUGMENTED REALITY SEBAGAI MEDIA
PEMBELAJARAN BANGUN RUANG DENGAN MENGGUNAKAN
METODE SINGLE MARKER PADA ANAK MI WASILATUL HUDA
BOJONEGORO. Universitas Ngudi Waluyo.
Lestari, Indah Dwi. 2021. Pengenalan Bangun Ruang Menggunakan Augmented Reality.
Universitas Palangkaraya.
Sungkono, Sugeng. 2022. Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Augmented Reality.
Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika Volume 11, Nomor 3.
Mukti, Fajar Dwi. 2019. PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN
AUGMENTED REALITY (AR) DI KELAS V MI WAHID HASYIM.
Elementary Vol. 7 No. 2.
Pramono, Anang. 2019. Pemanfaatan Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran
Pengenalan Buah-Buahan. INTENSIF, Vol.3 No.1.
Listiawan, Tomi. 2021. Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis
augmented reality (AR) pada materi transformasi geometri. JP2M (Jurnal
Pendidikan dan Pembelajaran Matematika) 7 (1).
Refbacks
- There are currently no refbacks.