ANALISIS TECHNOLOGICAL PEDAGOGICAL CONTENT KNOWLEDGE (TPACK) GURU PROFESIONAL DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
Aviyanti. (2021). Penerapan Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) dalam Pembelajaran Ditinjau dari Status Sertifikasi, Lama Mengajar, dan Bidang Studi Guru. Universitas Sanata Dharma.
Baist, A., Firmansyah, M. A., & Pamungkas, A. S. (2019). Desain Bahan Ajar Komputasi Matematika Berbantuan Software Mathematica Untuk Mengembangkan Kemandirian Belajar Mahasiswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 5(1), 29–36. https://doi.org/10.24853/FBC.5.1.29-36
Charismiadji, I. (2020, April 1). Mengelola Pembelajaran Daring yang Efektif. DetikNews. https://news.detik.com/kolom/d-4960969/mengelola-pembelajaran-daring-yang-efektif
Ekasari, R. (2020). Model Efektivitas Dana desa untuk melalui kinerja desa melalui pemberdayaan ekonomi. AE Publishing.
Irfani, D., Hapsari, S., & Fahmi, S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Pada Operasi Pada Matriks. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 7(1), 51–60. https://doi.org/10.24853/FBC.7.1.51-60
Irham. (2021). Perbedaan Motivasi Kerja Guru Sertifikasi dan Non sertifikasi Di Madrasah Aliyah Negeri di Kota Jambi. Universitas Jambi.
Jayani, D. H. (2019). Jumlah Guru yang Tersertifikasi Belum Sampai 50%. www.databoks.katadata.co.id.
Kobul, T. I. (2021). Berapa Jumlah Guru Tahun 2020. www.kompasiana.com.
Lamirin. (2021). Pengaruh Komunikasi Interpersonal & Kecerdasan emosional terhadap kinerja Pengurus Vihara. Insan Cendekia Mandiri.
Larasati, N. I., & Widyasari, N. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Terhadap Peningkatan Pemahaman Matematis Siswa Ditinjau Dari Gaya Belajar. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 7(1), 45–50. https://doi.org/10.24853/FBC.7.1.45-50
Mulyanti, Y., Darhim, D., Turmudi, T., & Rahmat, D. (2022). Karakter Mathpreneur Mahasiswa Pendidikan Matematika Melalui Mathematical Learning Object Berbasis Blended Pictorial Abstrack. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 7(2), 99–108. https://doi.org/10.24853/FBC.7.2.99-108
Nurdiana, U. (2016). Technological Pedagogical Content Knowledge ( TPCK ) melalui Jejaring Media Sosial Facebook dan Google Drive Karya Tulis Simposium Guru tahun 2016 Urip Nurdiana ,.
Purwasih, S. M., & Rahmadhani, E. (2022). Penerapan Scaffolding Sebagai Solusi Meminimalisir Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah SPLDV. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 7(2), 91–98. https://doi.org/10.24853/FBC.7.2.91-98
Rahmadi, I. F. (2019). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK): Kerangka Pengetahuan Guru Abad 21. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(1), 65–74.
Riyanto & Herman. (2020). Metode Riset Penelitian Kuantitatif Penelitian di Bidang Manajemen, Teknik, Pendidikan dan Eksperimen. Deepublish.
Rosyid, A. (2016). Technological pedagogical content knowledge: sebuah kerangka pengetahuan bagi guru Indonesia di era MEA. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan. STKIP Muhammadiyah Kuningan.
Saputra, D. D. (2019). Hubungan Antara Technological Pedagogical Content Knowledge (Tpack) Dengan Technology Integration Self Efficacy (Tise) Guru Matematika Di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 2(2). https://doi.org/10.21043/jpm.v2i2.6358
Sintawati, & Abdurrahman. (2020). The effectiveness of blended learning to improve pre-service teacher TPaCK in developing multimedia learning mathematics at elementary school. Journal of Physics: Conference Series, 1521(3). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1521/3/032014
Sintawati, & Indriani. (2019). Pentingnya Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Guru di Era Revolusi Industri 4.0. Seminar Nasional Pagelaran Pendidikan Dasar Nasional (PPDN), 1(1), 417–422.
Sugiyono. (2015). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Yusmanita, Ikhsan, & Zubainur. (2018). Penerapan Pendekatan Matematika Realistik untuk Meningkatkan Kemampuan Operasi Hitung Perkalian. Jurnal Elemen, 4(1), 93. https://doi.org/10.29408/jel.v4i1.469