ANALISIS TINGKAT KOGNITIF SISWA KELAS XI-MIPA PADA MATERI TRIGONOMETRI BERDASARKAN TAKSONOMI BLOOM
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
Aini, S. D., & Irawati, S. (2017). Meningkatkan hasil belajar mahasiswa melalui pembelajaran visual thinking disertai aktivitas quick on the draw. PYTHAGORAS: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 12(2), 210-219.
Anderson, L. W., & Bloom, B. S. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. eduq.info. http://eduq.info/xmlui/handle/11515/18345
Arviana, A., Syahrilfuddin, S., & Antosa, Z. (2020, October). Analisis Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas Ivb Sd Negeri 147 Pekanbaru Analisis Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas Ivb Sd Negeri 147 Pekanbaru. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Guru Sekolah Dasar (pp. 28-34).
As’ari, A. R., Ali, M., Basri, H., Kurniati, D., & Maharani, S. (2019). Mengembangkan HOTS (higher order thinking skills) melalui matematika. Universitas Negeri Malang.
Budiarti, V., & Lestariningsih, L. (2018). Profil Penyelesaian Soal Trigonometri Ditinjau Dari Kemampuan Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 273–284. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i2.30
Cici Puspaningrum. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Man 1 Stabat Kelas X Dalam Materi Trigonometri Tahun Pelajaran 2017-2018. (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Meddan)., 105, 1–17.
Fauzy, A., & Nurfauziah, P. (2021). Kesulitan Pembelajaran Daring Matematika Pada Masa Pandemi COVID-19 di SMP Muslimin Cililin. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 551–561. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.514
Hafiz, M., Kadir, & Fatra, M. (2017). Concept mapping learning strategy to enhance students’ mathematical connection ability. AIP Conference Proceedings, 1848. https://doi.org/10.1063/1.4983944
Happy, N., Alfin, Z. F., & Handayanto, A. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dengan Gaya Kognitiff Reflektif pada Materi Segiempat Berdasarkan Newman’s Error Analysis (NEA). FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(2), 129–140.
Hijriati. (2016). Tahapan Perkembangan Kognitif pada Masa Early Childhood. Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 33–49.
Kariadinata, R. (2018). Trigometri Dasar.
Laja, Y. P. W. (2022). Analisis Kesulitan Mahasiswa Pendidikan Matematika dalam Menyelesaikan Soal Limit Trigonometri. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 37–48. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v11i1.1129
Mariani, R., Ansori, H., & Mawaddah, S. (2021). Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Menurut Teori Anderson Dan Krathwohl Pada Siswa Smp Kelas Ix. Jurmadikta, 1(1), 49–55. http://jtam.ulm.ac.id/index.php/jurmadikta/article/view/729
Munthe, F. T. (2008). Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Matematika Tentang Nilai Tempat. Perspektif Ilmu Pendidikan, 17(IX), 11–18. https://doi.org/10.21009/pip.171.2
Nana Syaodih Sukmadinata. (2011). Metode penelitian pendidikan (Cet. 7). Remaja Rosdakarya.
Ngware, M. W., Ciera, J., Musyoka, P. K., & Oketch, M. (2015). Quality of teaching mathematics and learning achievement gains: evidence from primary schools in Kenya. Educational Studies in Mathematics, 89(1), 111–131. https://doi.org/10.1007/s10649-015-9594-2
Rahmatina, D. (2017). PENGGUNAAN PERANGKAT PEMBELAJARAN GEOMETRI RUANG BERBASIS ICT UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR TINGKAT TINGGI MAHASISWA. 2014, 57–68.
Ramdani, Y. (2006). Kajian pemahaman matematika melalui etika pemodelan matematika. Jurnal Sosial Dan Pembangunan, 22(1), 2.
Rohana, R., Sari, E. F. P., & Nurfeti, S. (2021). Analisis Kemampuan Representasi Matematis Materi Persamaan Linear Dua Variabel. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2), 679. https://doi.org/10.24127/ajpm.v10i2.3365
Rohimah, S. M., & Prabawanto, S. (2020). Students’ difficulties in solving trigonometric equations and identities. Journal of Physics: Conference Series, 1521(3). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1521/3/032002
Selviana, M. T., Yayan, S., & Pramasdyahsari, A. S. (2021). Profil Pemahaman Konsep Matematika Bentuk Aljabar Pada Siswa Dengan Gaya Belajar Kognitif Field Independent. ALGORITMA: Journal of Mathematics Education, 3(1), 72-82.
Syahran, S. (2019). Identifikasi Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Trigonometri di Kelas XI MIA SMA Negeri 3 Alangka Raya. Jurnal Pendidikan, 20(1), 35-50.