PENGEMBANGAN MEDIA POP-UP BOOK PETUALANGAN LOKUS UNTUK MENINGKATKAN KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA
Main Article Content
Abstract
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
Aftiani, R. Y,. Khairinal, K., & Suratno, S. (2020). Pengembangan media pembelajaran e-book berbasis flip pdf professional untuk meningkatkan kemandirian belajar dan minat belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi siswa kelas X IIS 1 SMA Negeri 2 Kota Sungai Penuh. Jurnal manajemen pendidikan dan ilmu sosial, 2(1), 458-470.
Ahda Aulia Fajriah, Halimatu Sadiah, & Dede Indra Setiabudi. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Pop-Up Book Untuk meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 1(2), 51–58. https://doi.org/10.56444/soshumdik.v1i2.74.
Audhiha, M., Vebrianto, R., Habibi, M., Febliza, A., & Afdal, Z. (2022). Pengembangan Instrumen Kemandirian Belajar untuk Siswa Sekolah Dasar. Madrasah: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 14(2), 111–124. https://doi.org/10.18860/mad.v14i2.13187.
Aulia, L. N., Susilo, S., & Subali, B. (2019). Upaya peningkatan kemandirian belajar siswa dengan model problem-based learning berbantuan media Edmodo. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(1), 69–78. https://doi.org/10.21831/jipi.v5i1.18707.
Baihaqi, R. B. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Website Dengan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 10(3), 117–128. https://doi.org/10.31316/jderivat.v10i3.4986.
Fadhilla, I., & Muryani, S. (2024). Peningkatan Kemandirian Belajar Peserta Didik melalui Media Live Worksheet Kelas VIII G DI SMP Negeri 19 Semarang. Seminar Nasional Pendidikan Dan Penelitian Tindakan Kelas, 769–778.
Fitriyani, I., Munandar, N. A., Melita, C., & Ferryka, P. Z. (2024). Strategi Pembelajaran Menggunakan Media Pop-Up Book Pada Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. 1(1), 73–78.
Rahmadani, D., Siagian, P., & Napitupulu, E. (2017). Masalah Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Sma Negeri 2 Binjai. 1–5.
Hidayati, N., Eka Subekti, E., Nursyahidah, F., & Nikmah, U. (2023). Penggunaan Media Pop-Up BookUntuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas III D SD Supriyadi Semarang. Ulin Nikmah INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(2), 125–135.
Hutabri, E. (2022). Validitas Media Pembelajaran Multimedia Pada Mata Pelajaran Simulasi dan Komunikasi Digital. Snistek, 296–301.
Kusno, K., & Kusuma, M. I. (2020). Pop-Up BookKubus dan Balok Untuk Siswa SMP. AlphaMath : Journal of Mathematics Education, 4(2), 1. https://doi.org/10.30595/alphamath.v4i2.7361.
Miftahul Jannah, F. N., Nuroso, H., Mudzanatun, M., & Isnuryantono, E. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva dalam Media Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1). https://doi.org/10.20961/jpd.v11i1.72716.
Primadini, F., Nadiroh, Edwita, & Lamria. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran dan Kemandirian Belajar Terhadap Keterampilan Proses IPA di Sekolah Dasar. Visipena, 10, 281–293.
Rahmawati, S. T., & Andrijati, N. (2024). Efektivitas Penerapan Model Project Based Learning Berbantuan Media Pop-Up Book dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Geometri Ruang Siswa dI SD Negeri Gugus Ki Hajar Dewantara Pemalang. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9, 48–61.
Rifky, R. (2020). Strategi Guru dalam Menumbuhkan Kemandirian Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 85–92. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.95.
Roflin, E., Rohana, & Riana, F. (2022). Statistika Dasar (M. Nasrudin (ed.); 1st ed.). PT. Nasya Expanding Management.
Rorimpandey, R. (2023). Application of Visual Media Pop-Up Book in English Learning in Elementary School. Journal of English Culture, Language, Literature and Education, 11(1), 106–124. https://doi.org/10.53682/eclue.v11i1.5902.
Sholeh, M. (2019). Pengembangan Media Pop-Up Book Berbasis Budaya Lokal Keberagaman Budaya Bangsaku Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(1), 138–150. https://doi.org/10.22437/gentala.v4i1.6979.
Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R dan D (Cet.23). Alfabeta.
Tresnaningsih, F., Santi, D. P. D., & Suminarsih, E. (2019). Kemandirian Belajar Siswa Kelas Iii Sdn Karang Jalak I Dalam Pembelajaran Tematik. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 6(2), 51–59. https://doi.org/10.25134/pedagogi.v6i2.2407.
Zaniyati, M., & Rohmani, R. (2024). Analysis of the Effectiveness of Pop-Up Book Media on Science Learning in Elementary Schools. IJORER : International Journal of Recent Educational Research, 5(4), 919–934. https://doi.org/10.46245/ijorer.v5i4.641.