PENGEMBANGAN MEDIA POP-UP BOOK PETUALANGAN LOKUS UNTUK MENINGKATKAN KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA

Main Article Content

Alia Putriana Ningrum
Bella Pramudya Lestari
Iftitah Nur Laili
Qulya Alvin Jana Nugraheni

Abstract

The study aims to develop three-dimensional Pop-Up Book learning media to enhance students' learning independence on the topic of cubes and rectangular prisms at SDN Merjosari 2, Malang City. The method applied is Research and Development (RnD) using the 4D model (Define, Design, Develop, Disseminate). The research subjects are sixth-grade students, with research instruments in the form of questionnaires. Validation results show that the Pop-Up Book media is considered valid based on expert validation, with scores of 97.3% (media experts) and 89.2% (content experts). The use of this media has proven to significantly improve learning independence. The average learning independence score increased from 72.56 before the intervention to 93.11 after the intervention, with an N-gain of 0.7405, categorized as high. Additionally, the Pop-Up Book was rated as very appealing, with a score of 98%. Therefore, the Pop-Up Book is proven to be highly engaging and effective in enhancing students' learning independence.

Article Details

Section
Articles

References

Aftiani, R. Y,. Khairinal, K., & Suratno, S. (2020). Pengembangan media pembelajaran e-book berbasis flip pdf professional untuk meningkatkan kemandirian belajar dan minat belajar siswa pada mata pelajaran ekonomi siswa kelas X IIS 1 SMA Negeri 2 Kota Sungai Penuh. Jurnal manajemen pendidikan dan ilmu sosial, 2(1), 458-470.

Ahda Aulia Fajriah, Halimatu Sadiah, & Dede Indra Setiabudi. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Pop-Up Book Untuk meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 1(2), 51–58. https://doi.org/10.56444/soshumdik.v1i2.74.

Audhiha, M., Vebrianto, R., Habibi, M., Febliza, A., & Afdal, Z. (2022). Pengembangan Instrumen Kemandirian Belajar untuk Siswa Sekolah Dasar. Madrasah: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 14(2), 111–124. https://doi.org/10.18860/mad.v14i2.13187.

Aulia, L. N., Susilo, S., & Subali, B. (2019). Upaya peningkatan kemandirian belajar siswa dengan model problem-based learning berbantuan media Edmodo. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(1), 69–78. https://doi.org/10.21831/jipi.v5i1.18707.

Baihaqi, R. B. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Website Dengan Pendekatan Kontekstual. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 10(3), 117–128. https://doi.org/10.31316/jderivat.v10i3.4986.

Fadhilla, I., & Muryani, S. (2024). Peningkatan Kemandirian Belajar Peserta Didik melalui Media Live Worksheet Kelas VIII G DI SMP Negeri 19 Semarang. Seminar Nasional Pendidikan Dan Penelitian Tindakan Kelas, 769–778.

Fitriyani, I., Munandar, N. A., Melita, C., & Ferryka, P. Z. (2024). Strategi Pembelajaran Menggunakan Media Pop-Up Book Pada Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. 1(1), 73–78.

Rahmadani, D., Siagian, P., & Napitupulu, E. (2017). Masalah Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Sma Negeri 2 Binjai. 1–5.

Hidayati, N., Eka Subekti, E., Nursyahidah, F., & Nikmah, U. (2023). Penggunaan Media Pop-Up BookUntuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas III D SD Supriyadi Semarang. Ulin Nikmah INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(2), 125–135.

Hutabri, E. (2022). Validitas Media Pembelajaran Multimedia Pada Mata Pelajaran Simulasi dan Komunikasi Digital. Snistek, 296–301.

Kusno, K., & Kusuma, M. I. (2020). Pop-Up BookKubus dan Balok Untuk Siswa SMP. AlphaMath : Journal of Mathematics Education, 4(2), 1. https://doi.org/10.30595/alphamath.v4i2.7361.

Miftahul Jannah, F. N., Nuroso, H., Mudzanatun, M., & Isnuryantono, E. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva dalam Media Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1). https://doi.org/10.20961/jpd.v11i1.72716.

Primadini, F., Nadiroh, Edwita, & Lamria. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran dan Kemandirian Belajar Terhadap Keterampilan Proses IPA di Sekolah Dasar. Visipena, 10, 281–293.

Rahmawati, S. T., & Andrijati, N. (2024). Efektivitas Penerapan Model Project Based Learning Berbantuan Media Pop-Up Book dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Geometri Ruang Siswa dI SD Negeri Gugus Ki Hajar Dewantara Pemalang. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9, 48–61.

Rifky, R. (2020). Strategi Guru dalam Menumbuhkan Kemandirian Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 85–92. https://doi.org/10.31004/edukatif.v2i1.95.

Roflin, E., Rohana, & Riana, F. (2022). Statistika Dasar (M. Nasrudin (ed.); 1st ed.). PT. Nasya Expanding Management.

Rorimpandey, R. (2023). Application of Visual Media Pop-Up Book in English Learning in Elementary School. Journal of English Culture, Language, Literature and Education, 11(1), 106–124. https://doi.org/10.53682/eclue.v11i1.5902.

Sholeh, M. (2019). Pengembangan Media Pop-Up Book Berbasis Budaya Lokal Keberagaman Budaya Bangsaku Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(1), 138–150. https://doi.org/10.22437/gentala.v4i1.6979.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R dan D (Cet.23). Alfabeta.

Tresnaningsih, F., Santi, D. P. D., & Suminarsih, E. (2019). Kemandirian Belajar Siswa Kelas Iii Sdn Karang Jalak I Dalam Pembelajaran Tematik. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 6(2), 51–59. https://doi.org/10.25134/pedagogi.v6i2.2407.

Zaniyati, M., & Rohmani, R. (2024). Analysis of the Effectiveness of Pop-Up Book Media on Science Learning in Elementary Schools. IJORER : International Journal of Recent Educational Research, 5(4), 919–934. https://doi.org/10.46245/ijorer.v5i4.641.