PENGARUH BAHAN AJAR BERBASIS PENALARAN MATEMATIS UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
Ardianto dan Q-Anees. (2011). Filsafat Ilmu Komunikasi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.
Asikin, M. & Junaedi, I. (2013). Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa SMP dalam Setting Pembelajaran RME (Realistic Mathematics Education). Unnes Journal of Mathematics Education Research 2 (1), 203-2013.
Asuro, N. & Fitri, I. (2020). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau dari Self Concept Siswa SMA/MA. Suska Journal of Mathematics Education 6(1), 33-46.
Amalia, D., Johar, R., & Ikhsan, M. (2020). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Melalui ELPSA Framework. JEP 4(1), 42-48.
Diandita, E. R., Johar, R., & Abidin, T. F. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis dan Metakognitif Siswa SMP pada Materi Lingkaran Berdasarkan Gender. Jurnal Pendidikan Matematika 11(2), 89-97.
Heryan, U. (2018). Meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa SMA melalui pendekatan pembelajaran matematika realistik berbasis etnomatematika. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia 3 (2), 94-106.
Hendriana, H. & Kadarisma, G. (2019). Self-Efficacy dan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika) 3(1), 153-264.
Hodiyanto. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Pembelajaran Matematika. AdMathEdu 7(1), 9-18.
Haji, S. & Abdullah, M. I. (2016). Peningkatan Kemampuan Komunikasi Matematis melalui Pembelajaran Matematika Realistik. Infinity 5(1), 42-49.
Muslimahayati. (2019). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa dengan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Bernuansa Etnomatematika (PMRE). Jurnal Pendidikan Matematika RAFA 5(1), 23-40.
Mandasari, R., Chandra, T. D., & Dwiyana. (2018). Kemampuan Komunikasi Matematis Tulis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Masalah. Jurnal Pendidikan 3(7), 838-850.
Nuraeni, R. & Luritawaty, I. P. (2016). Mengembangkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa melalui Strategi Think Talk Write. Jurnal Mosharafa 5(2), 101-112.
Niasih, Romlah, S., & Zhanty, L.S. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP di Kota Cimahi pada Materi Statistika. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika 3(2), 266-277.
National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2010). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
Purba, J., Maimunah, & Roza, Y. (2020). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung. EKSAKTA : Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA 5(1), 13–21.
Ruseffendi, E.T. (2003). Dasar-dasar Penelitian Pendidikan dan Bidang Non Ekasakta Lainnya. Bandung : Tarsito.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung : Alfabeta.
Wahyuningrum, E. (2013). Pengembangan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMP dengan MEAs. Jurnal Pendidikan 14(1), 1-10.
Wardhana, I. R., & Lutfianto, M. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Ditinjau Dari Kemampuan Matematika Siswa. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika 6(2), 173-184.
Wulandari, A. A., & Astutiningtyas, E. L. (2020). Analisis kemampuan komunikasi matematis mahasiswa dalam pembelajaran relasi rekurensi.Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, 6(1), 54-64.