Pengaruh Media Next Level Card dalam Pembelajaran Kolaboratif terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Literal Siswa SD
DOI:
https://doi.org/10.24853/holistika.9.1.1-11Abstract
ABSTRACTThe ability to understand literal reading is a crucial foundation in Indonesian language learning at the elementary school level. However, initial observations at SDN Babatan 1 No. 456 showed that out of 56 students participating in reading activities, 39 students struggled to convey the message from the given texts. This study aimed to describe the effect of using Next Level Card (NLC) media in collaborative learning on students' literal reading comprehension skills in grade IV. This study uses a quantitative method with a non-equivalent control group design type of quasi-experimental design. The study population consisted of grade IV students from SDN Babatan 1 No. 456, with a sample of 24 students divided into experimental and control groups. Data were collected through essay tests conducted before and after the treatment. This study shows that using NLC media in collaborative learning significantly affects fourth-grade students' literal reading comprehension. The hypothesis test results indicate a sig value of 0.000 (<0.05), meaning H0 is rejected and H1 is accepted. The experimental class's average score increased by 16.33, higher than the control class's 6.5 increase. These results confirm that NLC media is an innovative alternative to improving students' reading comprehensionKeywords: Question Cards, Collaborative Learning, Literal Reading ComprehensionABSTRAKKemampuan membaca pemahaman literal adalah dasar penting dalam pembelajaran Bahasa Indonesia di tingkat sekolah dasar. Namun, hasil observasi awal siswa kelas IV SDN Babatan 1 No 456 menunjukkan bahwa dari 56 siswa yang mengikuti kegiatan membaca, sebanyak 39 siswa tidak mampu menyampaikan pesan dari bacaan yang diberikan. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan pengaruh penggunaan media Next Level Card (NLC) dalam pembelajaran kolaboratif terhadap kemampuan membaca pemahaman literal siswa kelas IV. Penelitian ini menggunakan metode kuantitatif dengan desain quasi-experimental jenis non-equivalon control group design. Populasi penelitian adalah siswa kelas IV SDN Babatan 1 No. 456, dengan sampel sebanyak 24 siswa yang terbagi dalam kelas eksperimen dan kelas kontrol. Data dikumpulkan melalui tes uraian yang dilakukan sebelum dan sesudah perlakuan. Hasil penelitian menunjukkan penggunaan media NLC dalam pembelajaran kolaboratif memberikan pengaruh signifikan terhadap kemampuan membaca pemahaman literal siswa kelas IV. Hal tersebut didasarkan pada hasil uji hipotesis pre-test post-test kelas eksperimen menunjukkan nilai sig sebesar 0,000 (<0,05) sehingga H0 ditolak dan H1 diterima. Selain itu, hasil tersebut diperkuat oleh nilai rata-rata pre-test ke post-test kelas eksperimen mengalami kenaikan sebesar 16,33 lebih tinggi dibandingkan kenaikan kelas kontrol yang hanya naik sebesar 6,5. Dengan demikian, dapat disimpulkan media NLC terbukti dapat menjadi alternatif inovatif dalam mempengaruhi kemampuan membaca pemahaman literal siswa kelas IV sekolah dasar.Kata Kunci: Kartu Soal, Pembelajaran Kolaboratif, Membaca Pemahaman LiteralReferences
Aulia, S. N., Wulan, N. S., & Mulyani, S. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Multiliterasi Informasi Berbantuan Media Kartu Teks dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman pada TeKs Eksposisi Siswa Kelas IV. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 888–897.
Fitri, S. A. N., Yuhana, Y., & Rokmanah, S. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Kartu Karuang (Belajar Bangun Ruang) di Kelas V SD. Holistika: Jurnal Ilmiah PGSD, 8(2), 19–31.
Mukhlisa, N., Ilmi, N., & Zulfahira. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Course Horay Berbantuan Media Kartu Soal terhadap Literasi Baca Tulis Siswa di UPTD SD Negeri 28 Parepare. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 150–163.
Muliadi, DH, S., & Nurfadilla, M. (2024). Penerapan Model Strategi PQ4R Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Literal Siswa Kelas V SD Inpres 12/79 Barebbo. Global Journal Education and Learning, 1(2), 62–70.
Muna, Y. N., Rahmawati, I., & Saputra, H. J. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Sudent Teams Achievement Division (STAD) Berbantu Media Kartu Soal terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Kelas V di SD Negeri Batursari 5 Mranggen. Jurnal Wawasan Pendidikan, 4(2), 296–303.
Qurrotaini, L., & Putri, D. A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran “MAPENA” Mainan Peta Anak pada Pembelajaran IPS SD. Holistika: Jurnal Ilmiah PGSD, 7(2), 131–137.
Oktavia, S., & Anwar, A. S. (2024). Pengaruh Metode Brainstorming terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV SDN Maleber. Holistika: Jurnal Ilmiah PGSD, 1(1), 1–10.
Sunarya, A. N., Hendrawan, B., & Saleh, Y. T. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Scramble Berbantuan Kartu Domino Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa di Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 5(2), 207–217.
Susanti, H., & Zamzam, R. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Melalui Media Pembelajaran Kartu Huruf pada Siswa Kelas I SDN Krukut 1. Holistika: Jurnal Ilmiah PGSD, 5(1), 41–46.
Wulandari, R. M., Zumrotun, E., & Wiranti, D. A. (2024). Pengaruh Model PjBL Berbantuan Media Quizizz terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Kelas V SD. Holistika: Jurnal Ilmiah PGSD, 8(1), 45–53.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Holistika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).