HUBUNGAN KECERDASAN LOGIS MATEMATIS DENGAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA

Dwi Nindriyati

Abstract


ABSTRACT

This study aims to determine the relationship between logical-mathematical intelligence and students' mathematics learning outcomes. This research is designed in the form of ex-post-facto research. The method used is the correlation method. The population in this study was the fifth-grade students of SD Gugus Bajawa I, which amounted to 121 students. Sampling was done by simple random sampling technique with a total sample of 93 students. Data were collected using tests. The research hypothesis was tested using the Product Moment Correlation formula. From the results of the calculation of the hypothesis test, the calculated rxy = 0.866 > rtable (α = 0.05) = 0.207. Then H1 is accepted. Thus, it can be concluded that there is a relationship between logical-mathematical intelligence and mathematics learning outcomes in fifth-grade students of SD Gugus Bajawa I Academic Year 2016/2017.

 

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara kecerdasan logis matematis dengan hasil belajar matematika siswa. Penelitian ini dirancang dalam bentuk penelitian ex-post facto. Metode yang digunakan adalah metode korelasional. Populasi pada penelitian ini adalah siswa kelas V SD Gugus Bajawa I yang berjumlah 121 siswa. Pengambilan sampel dilakukan dengan teknik simple random sampling dengan jumlah sampel sebanyak 93 siswa. Data dikumpulkan dengan menggunakan tes. Hipotesis penelitian diuji menggunakan rumus Korelasi Product Moment. Dari hasil perhitungan uji hipotesis diperoleh nilai rxy hitung = 0,866 > rtabel( α= 0,05) = 0,207. Maka H1 diterima. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa terdapat hubungan antara kecerdasan logis matematis dengan hasil belajar matematika pada siswa Kelas V SD Gugus Bajawa I Tahun Ajaran 2016/2017.

 


Keywords


Mathematical Logical Intelligence; Learning Outcomes; Mathematics; Kecerdasan Logis Matematis; Hasil Belajar; Matematika

Full Text:

PDF

References


Bloom, B. S., Krathwohl, D. R., & Masia, B. B. (1975). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals: Handbook. Longman Inc.

CHATIB, M. (2009). Sekolahnya manusia. MIZAN PUBLISHING.

Hariwijaya, M., & Surya, S. (2007). Adventure In Math: Test Iq Matematika. Tugu Publisher.

Mulyasa, E. (2006). Kurikulum yang disempurnakan: Pengembangan standar kompetensi dan kompetensi dasar (2 ed.). Remaja Rosdakarya.

Soedjadi, R. & Kusrini. (1994). Matematika: Mari berhitung petunjuk guru. Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Sukmadinata, N. S. (2005). Metode penelitian pendidikan (1 ed.). Remaja Rosdakarya.

Sundayana, R. (2016). Media dan alat peraga dalam pembelajaran matematika (I. Komariah & D. Nurjamal, Ed.; 3 ed.). Alfabeta.

Suradika, A. (2000). Metode Penelitian Sosial. UMJ Press.

Suradika, A. (2019). Pendidikan Keluarga dan Keluarga Berpendidikan Perspektif Islam. Direktorat Advokasi dan KIE BKKBN.

Suradika, A., Winata, W., Wicaksono, D., Hadi, M. S., & Rifqiyati. (2020). The Influence of Instructional Materials and Educational Background on the Learning Outcomes of Islamic Education. Solid State Technol., 63(6), 1027–1043.

Uno, H. B., & Umar, M. K. (2009). Mengelola kecerdasan dalam pembelajaran: Sebuah konsep pembelajaran berbasis kecerdasan (1 ed.). Bumi Aksara.

Wewe, M. (2017). THE EFFECT OF PROBLEM BASED LEARNING MODEL AND MATHEMATIC-LOGICAL INTELLIGENCE TOWARD MATHEMATICS LEARNING ACHIEVEMENT. Journal of Education Technology, 1(1), 13–17. https://doi.org/10.23887/jet.v1i1.10079

Winataputra, U. S., Delfi, R., & Pannen, P. (2007). Teori belajar dan pembelajaran. Universitas Terbuka.

Yusuf, S., & Nurihsan, L. N., A. Juntika. (2006). Landasan bimbingan & konseling (2 ed.). Remaja Rosdakarya.




DOI: https://doi.org/10.24853/instruksional.3.2.187-196

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Powered by Puskom-UMJ