ANALISIS PENDIDIKAN KEWIRAUSAHAAN DAN LATAR BELAKANG KELUARGA TERHADAP KEINGINAN BERWIRAUSAHA (studi pada Generasi Z di Jakarta)
DOI:
https://doi.org/10.24853/jmmb.6.2.96-107Abstract
Generation Z represents a unique demographic group, growing up in the digital era and facing complex employment challenges, particularly in urban areas such as Jakarta. The high rate of educated unemployment and the mismatch between the education system and industry needs demand a new approach to fostering entrepreneurial intention. This study aims to analyze the influence of entrepreneurship education and family background on the entrepreneurial intention of Generation Z. A review of the literature reveals that entrepreneurship education delivered actively, experientially, and encompassing dimensions of knowledge, skills, and entrepreneurial mindset has a significant impact on building motivation and readiness for entrepreneurship. On the other hand, the family, as the first social environment, also plays a crucial role through emotional support, role modeling, and facilitative assistance that can strengthen self-confidence and interest in exploring the business world. The situation in Jakarta highlights the urgency of synergy between education and family as a supportive ecosystem to nurture a generation that is independent, innovative, and capable of creating new employment opportunities. Keywords: Generation Z, family background, entrepreneurial intention.Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Muhammadiyah Manajemen Bisnis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Penulis yang ingin mempublikasikan artikel di Jurnal Muhammadiyah Manajemen Bisnis, telah menyetujui ketentuan Lisensi Hak Cipta sebagai berikut :
1. Penulis memegang hak cipta atas jurnal yang telah dituliskanya, dan memberikan hak kepada Jurnal Muhammadiyah Manajemen Bisnis untuk menjadi yang pertama dan satu-satunya pengelola jurnal untuk mempublikasikan artikel tersebut.
2. Setiap artikel jurnal yang dipublikasikan JMMB dilisensikan di bawah Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License yang memungkinkan orang lain untuk berbagi karya dan mengaksesnya secara terbuka.
3. Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku) dengan pengakuan publikasi awalnya dalam Jurnal Muhammadiyah Manajemen Bisnis.
4. Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting link tertaut atas artikel yang telah ditulisnya dalam web Jurnal Muhammadiyah Manajemen Bisnis (https://jurnal.umj.ac.id/index.php/JMMB/index ).
Informasi lebih lebih lanjut tentang Lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 di sini:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.