Lembaga Pembiayaan Pendidikan dalam Mewujudkan Pendidikan yang Inklusif dan Berkelanjutan di Indonesia
Abstract
The role of educational financing institutions is crucial in supporting inclusive and sustainable education in Indonesia, which is in line with the mandate of the 1945 Constitution that guarantees every citizen's right to education. This study employs qualitative methods through policy analysis and case studies to evaluate the effectiveness of various financing programs, such as the Indonesia Smart Card Program, in enhancing educational access for underprivileged communities. The findings indicate that government and private educational financing institutions have significantly reduced dropout rates and increased educational participation. However, challenges remain regarding equitable quality and sustainable educational financing. Furthermore, collaboration between the public and private sectors is emphasized to create a more inclusive financing system. This research underscores that educational financing institutions play a vital role in realizing a better national education vision and must continuously adapt to existing challenges to achieve these goals.
Full Text:
PDFReferences
Al Amien, Ahmad Firdaus, Siti Julaiha, dan Muhammad Adam Dzuhri, (2021) “Pembiayaan Pendidikan Islam; Historis, Pengertian, Fungsi, Dan Sumber” dalam Jurnal Syntax Transformation Vol. 2 (6), 749-755
Arsita, Nurfitri & Ade Nur Rohim (2023), “Efektivitas Pendistribusian Dana ZIS pada Sektor Pendidikan di Masa Pandemi Covid-19” dalam Al Maal : Journal of Islamic Economics and Banking , DOI: http://dx.doi.org/10.31000/almaal.v4i2.7733. Vol. 4 (2) , 224 – 246
Bangun, M. (2022). Literasi Digital Berbasis Pendidikan: Teori, Praktek Dan Penerapannya. https://repository.uhn.ac.id/handle/123456789/7170
Haidir Mesiono. (2020). Manajemen Pembiayaan Pendidikan (Analisis Konsep dan Implikasinya terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan). Jurnal Hikmah, 61-73, https://doi.org/10.53802/hikmah.v17i2.88
Halean, S., Kandowangko, N., & Goni, S. Y. V. I. (2021). Peranan Pendidikan Dalam Meningkatkan Sumber Daya Manusia Di Sma Negeri 1 Tampan Amma Di Talaud. Holistik, Journal of Social and Culture. https://ejournal.unsrat.ac.id/v3/index.php/holistik/article/view/33774
Maula, I., Irwandi, I., Sari, A. L., Sarimin, D. S., & Rondonuwu, R. H. S. (2023). Pendidikan untuk Pemerataan Pembangunan: Memperjuangkan Hak Semua Anak. Journal on Education, 5(4), Art. 4.
Muhardi, M. (2004). Kontribusi Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Bangsa Indonesia. MIMBAR: Jurnal Sosial dan Pembangunan, 20(4), Art. 4. https://doi.org/10.29313/mimbar.v20i4.153
Muhammadiyah (2025). Jejak Perjuangan Jalan Pendidikan Muhammadiyah. https://muhammadiyah.or.id/2023/08/jejak-perjuangan-jalan-pendidikan-muhammadiyah/
Rukminingsih, R. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Erhaka Utama.
Sudarmono, S., Hasibuan, L., & Us, K. A. (2020). Pembiayaan Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 266–280. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i1.448
Sudarmono, S., Hasibuan, L., & Us, K. A. (2020). Pembiayaan pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(1), 266–280
Susanto, D., & Rahma, A. M. (n.d.). Jenis-jenis Pembiayaan untuk Penyelenggaraan Pendidikan.
Sutansyah, Lexi, Azi Ramdani. (2023). “Pembiayaan Pendidikan: Urgensi, Tantangan, dan Solusi.” dalam Jurnal Pelita Nusantara: Kajian Ilmu Sosial Multidisiplin Vol. 1. No. 2., Agustus 2023 Hal. 221-22, DOI: 10.59996/jurnalpelitanusantara.v1i2.197 https://glorespublication.org/index.php/jupenus
Ulpha Lisni Azhari, D.A.K (2016). “Manajemen Pembiayaan Pendidikan, Fasilitas Pembelajaran dan Mutu Sekolah.” Dalam Jurnal Administrasi Pendidikan, 23(2), 27-34. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/jap.v23i2.5631
Badan Pusat Statistik. (2023). Statistik Pendidikan Tinggi 2023. Jakarta: Badan Pusat Statistik. Retrieved from https://www.bps.go.id
Beasiswa Pendidikan Indonesia, https://beasiswa.kemdikbud.go.id/ diakses 29 Mei 2024, 22.17
Buku Panduan Pencairan BPI 2021, Buku Panduan Pendaftaran BPI Bergelar Tahun2022 Final Rev2 New, Buku Panduan Pendaftaran BPI Bergelar Tahun2023 Rev 1.2, Buku Panduan Pendaftaran BPI Bergelar Tahun 2024 Fix.
https://pintek.id/. (2021, Desember). Punya Lembaga Pendidikan yang Dikelola Mandiri? Sumber Dana Ini Wajib Diketahui – Pintek Blog. https://pintek.id/blog/punya-lembagapendidikan-yang-dikelola-mandiri-sumber-dana-ini-wajib-diketahui/
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2023). Laporan Program Indonesia Pintar dan Kartu Indonesia Pintar. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Retrieved from https://www.kemdikbud.go.id
Mubarak, Muhammad Hilal (2024), “Efektivitas Pendistribusian Dana Zakat terhadap Program Pendidikan pada BAZNAS Kabupaten Majene” dalam Al Ubudiyah Jurnal Pendidikan dan Studi Islam. Vol 5 (2), 273-280. DOI: https://doi.org/10.55623/au.v5i2.366
Pembiayaan Pendidikan: Pengertiann Tujuan dan Manfaat. https://danacita.co.id/blog/pembiayaan-pendidikan-pengertian-manfaat-dan-tujuannya/ diakses pada 29 Mei 2024
Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 45 Tahun 2019 Tentang Organisasi Dan Tata Kerja Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan. https://peraturan.bpk.go.id/Details/163714/permendikbud-no-45-tahun-2019 diakses 29 Mei 2024 21:00, atau di https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/01/salinan-permendikbud-nomor-45-tahun-2019-tentang-organisasi-dan-tata-kerja-kemendikbud
Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 34 Tahun 2022 tentang Organisasi dan Tata Kerja Balai Pembiayaan Pendidikan Tinggi, https://peraturan.bpk.go.id/Details/224738/permendikbudriset-no-34-tahun-2022 atau https://jdih.kemdikbud.go.id/detail_peraturan?main=3162
Pusat Layanan Pembiayaan Pendidikan, https://puslapdik.kemdikbud.go.id/about/ diakses 29 Mei 2024, 20.15
Rencana Strategis Balai Pembiayaan Pendidikan Tinggi 2023-2024, https://beasiswa.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2023/08/Renstra-BPPT-2023-2024.pdf, diakses 29 Mei 2024, 22:16
Ridwan, Irwan Fauzy (2023). “Wakaf Tunai: Pencapaian Pendidikan Tinggi Berkualitas” dalam LA ZHULMA Jurnal Ekonomi Syariah, Vol. 2 (1), 1-14
Renstra Kemendikbudristek 2020-2024. (2020). Rencana Strategis Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. Jakarta: Kemendikbudristek.
Syachril , Zainal Berlian, Peny Cahaya Azwari (2023). “Efektivitas Penyaluran Zakat Program Beasiswa Pendidikan Terhadap Pengembangan Mutu Pendidikan di Kabupaten Muara Enim” dalam Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, VOL: 12 (4), 1273-1288. DOI: 10.30868/ei.v12i04.5159
Undang-Undang Dasar 1945 Pasal 31. Amandemen Keempat.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
UNICEF. (2023). Education in Indonesia: Challenges and Progress. New York: United Nations Children's Fund. Retrieved from https://www.unicef.org
Wandira, Novera, K.A. Bukhori Abdullah, Peny Cahaya, (2023) “Efektivitas Penyaluran Dana Zakat Produktif Pada Program Satu Keluarga Satu Sarjana Dalam Pemberdayaan Mustahiq” dalam el-Buhuth, Vol 6 (1), 205-216
World Bank. (2018a). World Development Indicators 2018. Washington, DC: World Bank.
World Bank. (2022). Education Financing in Developing Countries. Washington, DC: World Bank. Retrieved from https://www.worldbank.org
Wikipedia, Daftar perguruan tinggi Nahdlatul Ulama di Indonesia. https://id.wikipedia.org/wiki/Daftar_perguruan_tinggi_Nahdlatul_Ulama_di_Indonesia#:~:text=Perguruan%20Tinggi%20Nahdlatul%20Ulama
Wikipedia. Persatuan Islam.. https://id.wikipedia.org/wiki/Persatuan_Islam.
DOI: https://doi.org/10.24853/ma.8.1.105-124
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Matnur Ritonga, Oneng Nurul Bariyah, Muhammad Raihan Febriansyah, Dwi Kartika Susanti, Siti Hadiyanti Dini Islamiati, Voullin Hamzah, Ayu Lestari
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright © 2019 by Faculty of Islamic Studies, University of Muhammadiyah Jakarta.