PENGARUH COMPUTATIONAL THINKING MELALUI PENDEKATAN STEM BERBANTUAN SOAL TIPE ASESMEN KOMPETENSI MINIMUM TERHADAP KEMAMPUAN LITERASI MATEMATIS SISWA
Main Article Content
Abstract
Article Details
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
References
Abdullah, K., dkk. (2023). Metodologi Penelitian Kuantitaif. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Anggrasari, L.A. (2021). Model Pembelajaran Computational Thinking Sebagai Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar Pascapandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Sensaseda, 6, 109-114.
Asrijanty. (2020). AKM dan Implikasinya pada Pembelajaran. Jakarta: Pusmenjar.
Cahdriyana, R.A., & Richardo, R. (2020). Berpikir Komputasi Dalam Pembelajaran Matematika. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 11(1), 50–56.
Hapsari, T. (2019). Literasi Matematis Siswa. Euclid: Jurnal Teknik dan Sains, 6(2), 188-195.
Kistriandri, C.S.D., Akbar, M.A., Limiansih, K. (2023). Integrasi Computational thinking dan STEM dalam Pembelajaran IPA pada Siswa Kelas V-B Kanisius Kadirojo. INNOVATIVE: Journal of Social Science Research, 3(2), 4794-8406.
Mu‘minah, I.M., & Aripin, I. (2019). Implementasi STEM Dalam Pembelajaran Abad 21. Seminar Nasional Pendidikan, FKIP Universitas Majalangka, 1495-1503.
Mujib, Mardiyah, & Suherman (2020). STEM: Its Impact to Mathematicts Literacy and Multiple Intelligences. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 6(3), 66-75.
Muslimah, H., & Pujiastuti, H. (2020). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Berbentuk Soal Cerita. Euclid: Jurnal Teknik dan Sains, 8(1), 36- 43.
Ni’am, dkk. (2022). Pembelajaran Matematika Berbasis Computational thinking di Era Kurikulum Merdeka Belajar. Prosiding Santika 2: 100 Seminar Nasional Tadris Matematika UIN K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan, 66-75.
OECD. (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. OECD Publishing.
Rahman, A.A. (2022). Integrasi Computational Thinking Dalam Model EDP-STEM Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 6(2), 575-590.
Saputri, N.C., Sari, K.R, & Ayunda, D. (2021). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Siswa dalam Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jukiswarnal Pendidikan dan Pembelajaran Terpadu (JPPT), 3(11), 15-26.
Sari, R. H. N. (2015). Literasi matematika: apa, mengapa dan bagaimana. In Seminar Nasional matematika dan pendidikan matematika UNY (Vol. 8, pp. 713-720). Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Sulistiawati, Junandi, D., & Yuliardi, R. (2021). Pembelajaran Terintegrasi STEM Untuk Meningkatkan Literasi Matematis Mahasiswa Calon Guru Matematika Pada Perkuliahan PraKalkulus 1. Teorema: Teori dan Riset Matematika, 6(1), 82-97.
Trisnaningtyas, N.A., & Khotimah, R.P. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Matematis Dalam Menyelesaikan Soal Akm Ditinjau Dari Gaya Belajar. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika. 11(4), 2714-2724.
Widiawati, N. (2022). Pengaruh Model PjB (Project Based Learning) dengan Pendekatan STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) terhadap Kemampuan Computational Thinking pada Pelajaran Fisika. Skripsi Universitas Raden Intan Lampung.