PERANCANGAN PENINGKATAN KUALITAS LAYANAN HOTEL XYZ MENGGUNAKAN METODE QUALITY FUNCTION DEPLOYMENT (QFD)
DOI:
https://doi.org/10.24853/jisi.5.1.31-39Keywords:
True customer needs, Quality Function Deployment, House of Quality, Part DeploymentAbstract
Saat ini industri pariwisata memiliki peran penting dalam pertumbuhan ekonomi di Indonesia. Salah satu wilayah yang memiliki potensi untuk industri pariwisata di Indonesia adalah wilayah Bandung. Hotel XYZ merupakan salah satu perusahaan yang bergerak di dalam bidang jasa perhotelan di Bandung yang merupakan Hotel berbintang dua dengan tagline “Where Budget Meet Comfort” dimana tagline tersebut menginterpretasikan bahwa ini masih ke dalam kategori hotel budget dengan harga terjangkau. Namun, Hotel XYZ mengalami masalah dengan revenue yang tidak sesuai dengan target yang ditetapkan, khususnya pada bagian “room”. Hal ini terindikasi karena kualitas layanan yang kurang baik pada Hotel XYZ berdasarkan guest comment hotel dan nilai review di OTA (Online Travel Agent). Oleh karena itu, Hotel XYZ Akan melakukan pengembangan untuk peningkatan kualitas pada layanannya.Tujuan dan hasil dari penelitian ini adalah untuk memberikan rekomendasi untuk meningkatakan kualitas layanan yang didasari oleh sebelas true customer needs. Metode yang digunakan pada penelitian ini yaitu Quality Function Deployment (QFD). QFD adalah salah satu metode yang berfungsi untuk menerjemahkan kebutuhan pelanggan dalam karakteristik produk dimana metode ini mempertimbangkan kapabilitas perusahaan untuk mengimplementasikannya.References
Chang, K.-C., & Chen, M.-C. (2011). Applying The Kano Model and QFD to Explore Customer Brand's Contacts in The Hotel Business : A Study of Hot Spring Hotel. Total Quality Management & Business Excellent, 3.
Cohen, L. (1995). Quality Function Deployment: How to Make QFD Work for You. Massachusetts: Addison Wesley Publishing Company.
Hidayati, E. D. (2017). Analisis Kebutuhan dan Perancangan Layanan Jasa Penginapan Hotel XYZ Menggunakan Integrasi SERVQUAL, Model Kano dan Service Blue Print.
Izwaan, M. S. (2012). The Effectiveness of Integrating Kano Model and Servqual into Quality Function Deployment (QFD) for Developing Training Couses Model. Journal of WEI Business and Economics.
Kotler, P. (2007). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT.Indeks.
Poerwanto, E. (2015, May 14). Retrieved October 5, 2016, from bisniswisata.co.id: http://bisniswisata.co.id/apbn-2014-pariwisata-sumbang-rp347-triliun/
Rahmana, A., Kamil, M., Soemantri, E., & Olim, A. (1997). Integration of SERVQUAL and KANO Model Into QFD to Improve Quality of Simulation-Based Training on Project Management. International Journal of Basic and Applied Science.
Sasongko, A. (2012, September 3). NEWS. Retrieved October 7, 2016, from republika.ac.id: http://www.republika.co.id/berita/nasional/umum/12/09/03/m9s4zb-menginap-murah-pilih-saja-hotel-budget
Tan, K. C., & Pawitra, T. A. (2001). Integration SERVQUAL and Kano's model into QFD for service excellent development. Managing Service Quality: An International Journal.
Ulrich, K. T., & Eppinger, S. D. (2012). Product Design and Development Product Design and Development.
Downloads
Published
Issue
Section
License
COPYRIGHT POLICY
The author(s) of an article published in the JISI UMJ retains ownership of the intellectual property rights in work (s).
PUBLISHING RIGHTS
The author(s) of an article published in the JISI UMJ have unrestricted publication rights. The authors give the JISI UMJ the right to publish the article and designate the Industrial of Engineering Universitas Muhammadiyah Jakarta Publishing as the original publisher of the article.
LICENSING POLICY
Journal of Industrial Engineering and Sciences is an open-access journal that follows the Creative Commons Non-Commercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0), which states that:
Under this license, the reusers must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. Users may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses users or their use.
Please take the time to read the whole license agreement (https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/). As long as reusers follow the license conditions, the owner cannot withdraw these freedoms. The following components are included under this license:
Attribution: Users must provide appropriate attribution, including a link to the license, and indicate whether or not they made any modifications. Users are free to do so reasonably, but not in a manner that indicates the licensee approves of their usage.
NonCommercial: Users may not use the material for commercial purposes.