PEMANFAATAN GOOGLE TRENDS UNTUK MENGANALISIS POLA PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DI INDONESIA
Keywords:
Google Trends, Social Media, Regional Preferences, Digital Marketing, IndonesiaAbstract
This study examines social media usage patterns across Indonesia's regions using Google Trends as an analytical tool. By 2024, Indonesia's social media users reached 191 million (73.7% of the population), with platforms like Instagram, Facebook, and TikTok showing varying regional preferences influenced by demographic, geographic, and cultural factors. Employing a qualitative descriptive approach with secondary data from October to December 2024, the research explores regional and temporal trends in social media usage. The findings reveal Instagram's dominance in tech-savvy regions like Kalimantan Selatan, TikTok's popularity in expressive areas like Aceh and Sulawesi Barat, and Facebook's appeal among older demographics. The study underscores Google Trends' value in identifying regional behaviors, offering strategic insights for digital marketing. Higher education institutions can leverage these insights to optimize marketing by tailoring platform choices, content, and timing to local preferences. This approach enhances engagement and inclusivity while addressing digital disparities. The research contributes to strategic communication and emphasizes the importance of data-driven decision-making in fostering equitable digital outreach across Indonesia.References
Alamin, Z. (2023). Penggunaan Media Sosial Sebagai Sarana Pendukung Pembelajaran Agama Islam Di Era Digital. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 7(1), 84–91.
Amaliyah, L., Ilham, M., Surateman, S., & Rozali, M. (2024). Evaluasi Strategi Ekonomi Digital: Transformasi Dan Tantangan Di Indonesia. Journal of Economic, Bussines and Accounting (COSTING), 7(6), 7256–7265.
Dancy, G., & Fariss, C. J. (2024). The global resonance of human rights: What Google trends can tell us. American Political Science Review, 118(1), 252–273.
Efilda, A. P. (2024). Analisis Penyebaran Informasi Melalui Media Sosial Untuk Peningkatan Literasi Digital Pada Masyarakat. UIN Ar-Raniry Banda Aceh.
Endarwati, E. T., & Ekawarti, Y. (2021). Efektifitas Penggunaan Sosial Media Tik Tok Sebagai Media Promosi Ditinjau Dari Perspektif Buying Behaviors. MANDAR: Management Development and Applied Research Journal, 4(1), 112–120.
Fellya, P. I. (2024). Desa Dipinggir Kota Studi Tentang Perubahan Pilihan Pekerjaan Pemuda di Desa Sidosari, Kecamatan Natar, Kabupaten Lampung Selatan.
Fitriana, A. (2022). Pengaruh Ketergantungan Penggunaan Media Sosial Terhadap Perilaku Komunikasi Dan Kecemasan Sosial Pada Remaja Di Kabupaten Pati. Universitas Islam Sultan Agung Semarang.
Hakim, S. N., & Raj, A. A. (2017). Dampak kecanduan internet (internet addiction) pada remaja. Prosiding Temu Ilmiah Nasional X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 1.
Hartatik, H., Rukmana, A. Y., Efitra, E., Mukhlis, I. R., Aksenta, A., Ratnaningrum, L. P. R. A., & Efdison, Z. (2023). Tren Technopreneurship: Strategi & Inovasi Pengembangan Bisnis Kekinian dengan Teknologi Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Ismail, T. A. (2024). Pengguna Internet di Indonesia Terus Mengalami Peningkatan. https://www.rri.co.id/iptek/1012400/pengguna-internet-di-indonesia-terus-mengalami-peningkatan
Kharis, S. A. A., Arisanty, M., Putri, A., & Zili, A. H. A. (2024). Penggunaan Google Trends Dalam Perencanaan Strategi Digital Marketing Perguruan Tinggi Jarak Jauh di Indonesia. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 15(3), 263–273.
Prihatiningsih, W. (2017). Motif penggunaan media sosial instagram di kalangan remaja. Communication, 8(1), 51–65.
Roosinda, F. W., Lestari, N. S., Utama, A. A. G. S., Anisah, H. U., Siahaan, A. L. S., Islamiati, S. H. D., Astiti, K. A., Hikmah, N., & Fasa, M. I. (2021). Metode penelitian kualitatif. Zahir Publishing.
Society, M., Menggunakan, S., Trends, G., & Robiansyah, A. (2023). G-Tech : Jurnal Teknologi Terapan. 7(4), 1345–1354.
Soliha, S. F. (2015). Tingkat ketergantungan pengguna media sosial dan kecemasan sosial. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 1–10.
Straubhaar, J. (2010). Chindia in the context of emerging cultural and media powers. Global Media and Communication, 6(3), 253–262.
Sugiyono, D. (2010). Memahami penelitian kualitatif.
Suyanto, S., Judijanto, L., Baruno, A. D., Sugiyanto, H., & Lestari, V. N. S. (2024). Inovasi Perekonomian Digital dalam mengatasi Disparitas Regional Strategi Baru dalam Kebijakan Perekonomian di Indonesia. Journal of Management and Bussines (JOMB), 6(3), 928–940.
Trends, G. (2024). Perbandinga Penggunaan Media Sosial Facebook, Instagram dan Tik tok. Google Trends. https://trends.google.com/trends/explore?date=today 1-m&geo=ID&q=pengguna media sosial instagram,pengguna media sosial tiktok,pengguna media sosial youtube&hl=id
Viva Budy Kusnandar. (2022). 10 Negara Asia dengan Pengguna Internet Terbesar (Juli 2022). Databoks. https://databoks.katadata.co.id/telecommunications/statistik/b6b00511ba81ce8/indonesia-masuk-daftar-10-negara-pengguna-internet-terbesar-di-asia