POLA ASUH ORANG TUA DALAM PENGGUNAAN SMARTPHONE PADA ANAK SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.24853/holistika.1.2.%25pAbstract
The purpose of research to know parenting parents when children use smartphones in primary schools. This research uses descriptive qualitative method. Data obtained through interviews, field notes and documentation. Research location in South Tangerang City. The results showed that parental parenting to reduce the use of smartphones in children aged 10-12 years is very important. Children who use smartphones can not be taken away, they still need guidance and teachings of parents. Communication between parents and children about smartphone usability, positive and negative impacts using a smartphone should be done. Parents who have children smartphone users play an important role to equip children with knowledge about the positive and negative impacts using smartphones, so they are not wrong in utilizing smartphones that they have at an early age.Tujuan penelitian untuk mengetahui pola asuh orang tua saat anak menggunakan smartphone di sekolah dasar. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Data diperoleh melalui wawancara, catatan lapangan dan dokumentasi. Lokasi penelitian di Kota Tangerang Selatan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa parenting parenting untuk mengurangi penggunaan smartphone pada anak usia 10-12 tahun sangat penting. Anak-anak yang menggunakan smartphone tidak bisa dibawa pergi, mereka tetap membutuhkan bimbingan dan ajaran orang tua. Komunikasi antara orang tua dan anak tentang kegunaan smartphone, dampak positif dan negatif menggunakan smartphone harus dilakukan. Orang tua yang memiliki anak pengguna smartphone memainkan peran penting untuk membekali anak-anak dengan pengetahuan tentang dampak positif dan negatif menggunakan smartphone, jadi mereka tidak salah dalam memanfaatkan smartphone yang mereka miliki pada usia dini.References
Djamarah, Syaiful Bahri. (2014). Pola Asuh Orang Tua Dan Komunikasi Dalam Keluarga. Jakarta: Rineka Cipta.
Hasan, maimunah. (2010). PAUD (Pendidikan Anak Usia Dini). Jakarta: Diva Press
Hurlock, E B. (2000). Perkembangan Anak II. Alih Bahasa: dr. Metasari Tjandrasa. Jakarta: Erlangga.
Madyawati, Lilis. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Jakarta: Prenadamedia Group.
Mokalu, J.V, N. N. Mewengkang, J. P.M Tangkudung. (2016). Dampak Teknologi Smartphone Terhadap Perilaku Orang Tua Di Desa Touure Kecamatan Tompaso Volume V No.1, (http://www.ejournal.unsrat.ac.id diakses 19 November 2016).
Moleong, Lexy J. (2010). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mukhtar. (2013). Metode Praktis Penelitian Deskriptif Kualitatif. Jakarta Selatan: Referensi (GP Press Group)
Munib, Achmad. (2011). Pengantar Ilmu Pendidikan. Semarang: UPT MKK UNNES.
Putra, E.P, N. Sopiah, R. Andryani. (2015). Penerapan QR-CODE Scanner Pada Aplikasi Video Streaming Bmedia. (http://www.digilib.binadarma.ac.id , diakses 22 November 2016).
Rizqi, Neza Irma Nurbahria. (2013). Pola Pendidikan Anak Usia 6-12 Tahun Yang DiTinggal Merantau Orang Tua: (Kasus di Dukuh Ketengahan Desa Lebaksiu Kidul Kec. Lebaksiu Kab. Tegal). Skripsi Program Ilmu Pendidikan Program Universitas Negeri Semarang.
Santrock, J.W. (2002). Perkembangan Masa Hidup. Jilid 1. Ahli Bahasa: Juda Damanik. Jakarta: Erlangga.
Shin, Yee-Jin. (2013). Mendidik Anak di Era Digital. Jakarta selatan: Noura Books (PT Mizan Publika).
Silviani, Azolla. (2013). Penggunaan Smartphone Pada Kalangan Anak Usia Sekolah Dasar : (Studi Di Sekolah Dasar Negeri Ungaran 01 Yogyakarta). Skripsi Program Sosiologi Program Universitas Gajah Mada
Sugiyono, (2009). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta
Tondok, Marselius Sampe. (2013). Penggunaan Smartphone Pada Anak, Harian SurabayaPos
Tridhonanto Al, Agency Beranda. (2014). Mengembangkan Pola Asuh Demokratis.Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Witrianti, Made. (2013). Pola Komunikasi Orangtua Dengan Anak Pengguna Gadget Aktif. Skripsi Program Ilmu Komunikasi Universitas Pembangunan Nasional
Yusuf LN, Syamsu, (2014). PsikologiPerkembangan Anak Dan Remaja. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).